Registrácia Prihlásenie

Prečo jesť listovú zeleninu? Nepodceňuj jej účinky – nevypláca sa to!


Rozličné druhy zeleniny by mali tvoriť veľkú časť našej stravy. Čerstvá zelenina plná vitamínov, minerálov a ďalších živín prispieva k pevnému zdraviu a preventívne pôsobí proti mnohým ochoreniam. Mrkva, rajčiny, papriky, uhorky, reďkovky – to všetko sú obľúbené druhy zeleniny, ktoré sa na tanieri mnohých z nás objavujú každý deň. Čo však taká zelená listová zelenina? Prečo aj tú zaradiť do jedálnička, ako ju konzumovať a na ktoré druhy sa rozhodne spoľahnúť, to sa dozviete v nasledujúcom článku.

Odporúčame: Toto si ešte nejedla! Vyskúšaj tri netradičné recepty z avokáda

prečo konzumovať listovú zeleninu

Zdroj: Shutterstock®

Prečo jej povedať áno?

Nuž, zelené lístky nie sú každému dvakrát sympatické. Navyše by sa mohlo zdať, akoby nám v podstate ani nemali čo ponúknuť. Opak je však pravdou. Listová zelenina je totiž nesmierne zdravá a určite by sme ju nemali zavrhovať. Čím je teda taká jedinečná a ako vplýva na naše zdravie? V prvom rade nesmieme zabudnúť spomenúť, že listová zelenina v sebe ukrýva množstvo zeleného farbiva zvaného chlorofyl. Ten pôsobí antioxidačne aj protizápalovo a prispieva k dobrej obranyschopnosti organizmu. Okrem toho je listová zelenina charakteristická vysokým obsahom kyseliny listovej, ktorú radíme medzi vitamíny skupiny B.

Tá je dôležitá pri metabolizme, produkcii serotonínu, pre správnu funkciu čriev aj žalúdka a rovnako prispieva k prevencii rakoviny hrubého čreva a konečníka. Z veľkej časti je listová zelenina tvorená vodou, pričom obsahuje i dostatok vlákniny. Prispieva tak k dobrému tráveniu a predchádza zápche. Vďaka tomu, že mnohé druhy listovej zeleniny obsahujú karotenoidy luteín a zeaxantín, chránia naše oči a zrak pred poškodením. Zástupcovia tejto kategórie zeleniny ďalej prispievajú k dobrému stavu srdca a ciev. Vďaka vysokému obsahu vápnika podporujú zdravie kostí. Rovnako prispievajú k detoxikácii celého organizmu.

Odporúčame: Zaskočí ťa, čo si všímajú muži na ženách: Toto všetko pôsobí ako magnet

účinky listovej zeleniny

Zdroj: Shutterstock®

Na ktoré druhy sa spoľahnúť?

Výhodou je, že pod pojmom listová zelenina sa ukrýva skutočne veľké množstvo rozličných druhov zeleniny. Každý si tak môže nájsť svoj obľúbený, respektíve je ich možné neustále striedať. Špenát, rukola, mangold, rôzne druhy šalátov, kel i kapusta – všetky tieto druhy sú v našich jedálničkoch viac než vítané a je vhodné, aby sa na našich tanieroch nachádzali niekoľkokrát do týždňa, pokojne však i každý deň. Špenát je možno pre mnohých skôr postrachom, no obsahuje poriadnu dávku železa, draslíka i viacerých vitamínov skupiny B, a preto sa oplatí s ním skamarátiť. Preventívne pôsobí proti chudokrvnosti, znižuje vysoký cholesterol a podporuje zdravie kostí, kĺbov aj zubov.

Kapusta prispieva k znižovaniu rizika viacerých typov rakoviny, zlepšuje činnosť čriev a telu doplní vitamíny K aj C. Mnohí si dozaista obľúbia i jedinečnú horkastú chuť rukoly. Ukrýva v sebe vitamín C, vlákninu, betakarotén aj kyselinu listovú. Podporuje krvotvorbu, normalizuje hladinu cukru v krvi, prečisťuje cievy a bojuje proti plynatosti. Vyskúšať sa rozhodne oplatí aj nie tak známy mangold. Táto listová zelenina má močopudné účinky a z tela odvádza nadbytočnú vodu. Zlepšuje koncentráciu, upravuje trávenie a podporuje tvorbu červených krviniek. Ukrýva sa v nej luteín, cholín aj mnohé minerály. Jednoducho povedané, zelenú má ktorýkoľvek druh listovej zeleniny!

konzumácia listovej zeleniny

Zdroj: Shutterstock®

Ako ju konzumovať?

Listová zelenina je vo všeobecnosti z veľkej časti tvorená vodou, je skutočne nízkokalorická a má nízky glykemický index. Mala by byť súčasťou jedálnička každého z nás. Ocenia ju športovci, jedinci na redukčných diétach, deti, starší jedinci i tehotné ženy. Listovú zeleninu sa pritom vo väčšine prípadov oplatí konzumovať predovšetkým v surovom stave. Takto si totiž uchová vysoký podiel účinných látok, ktoré sú telu prospešné. Môže byť základom pre chutný zeleninový šalát. Pridajte k nej rajčiny, fialovú cibuľku, papriku či inú obľúbenú zeleninu a máte skvelú prílohu k mäsu i rybám.

Ak listovú zeleninu tepelne upravujete, je vhodné, aby to bolo čo najkratšie. Skvelá je napríklad praženica s baby špenátom. Listová zelenina je tiež vhodná na prípravu polievok. Mnohí si určite obľúbia šalátovú polievku s vajíčkom. Ďalším spôsobom, ako konzumovať listovú zeleninu, je aj vo forme nápojov. Tento druh zeleniny totiž predstavuje dokonalú ingredienciu do chutných smoothies nápojov. Verte, že hrsť špenátových listov či nakrájaného mangoldu v kombinácii so sladkým banánom a lahodnými jahodami si rýchlo obľúbite. To, že sa vo vašom nápoji nachádzajú nejaké zelené lístky, ani neucítite, no vášmu telu doplníte množstvo dôležitých látok.

Odporúčame: Ako vyprať zájdené kuchynské utierky? Vďaka týmto trikom budú ako nové!


Návrat hore
Autor článku

2 komentáre

Martina Varhaníková 11.11.19 11:41

karma
111.00

Mám ju rada aj v šaláte aj rozmixovanú, občas som mala potrebu si doplňovať chlorofyl do tela, že moje telo si vyžadovalo zelené šaláty a zeleninu.

  • 0
Odpovedať

Katarína Konečná 16.11.19 19:33

KK
karma
105.00

milujem paradajky a špenát

  • 0
Odpovedať

Čo čítajú ostatní

Toto je najzdravšia zelenina: Pomohla nám ju odhaliť jej farba
Inšpirácie

Toto je najzdravšia zelenina: Pomohla nám ju odhaliť jej farba

  • 74
  • 4
  • 22.08.2019
Inkontinencia u žien: Príliš častý problém, za ktorý sa hanbíme
Pre ženy

Inkontinencia u žien: Príliš častý problém, za ktorý sa hanbíme

  • 12
  • 1
  • 04.10.2019
Feng Šuej v partnerstve a láske: Ako rozprúdiť zmyselnosť?
Inšpirácie pre sebarozvoj

Feng Šuej v partnerstve a láske: Ako rozprúdiť zmyselnosť?

  • 129
  • 0
  • 07.09.2019
TOPlist