Trápi ťa bolesť krčnej chrbtice? Odhaľ jej časté príčiny a tipy na úľavu od ťažkostí

Trápi ťa bolesť krčnej chrbtice? Odhaľ jej časté príčiny a tipy na úľavu od ťažkostí

    • Zdieľaj:
  • 0

Rôzne druhy bolestí predstavujú vždy nepríjemný problém. Ak sú intenzívnejšie, razom dokážu negatívne ovplyvniť celý náš deň a činnosti, ktoré sme sa chystali robiť. Bolesť hlavy, bolesti zuba, menštruačné bolesti. Vo všetkých uvedených prípadoch človek hľadá čo najľahší a najrýchlejší spôsob, ako si uľaviť od ťažkostí. 

Obzvlášť nepríjemné dokážu byť bolesti pohybového aparátu, ktoré môžu dokonca obmedziť schopnosť chôdze a pohybu. S boľavým kolenom či bedrovým kĺbom sa nám na dlhšiu prechádzku rozhodne nebude chcieť ísť. V súčasnej dobe ľudí veľmi často trápia aj bolesti chrbta, ktoré neraz súvisia aj so spôsobom nášho životného štýlu. Nemalé percento z nás z času na čas potrápi aj krčná chrbtica. Čo spôsobuje bolesť krčnej chrbtice a ako sa problému zbaviť?

Ako sa môže prejavovať problém s krčnou chrbticou?

Krčná chrbtica je tvorená konkrétne siedmimi stavcami na čele s prvým krčným stavcom, ktorý nazývame aj atlas alebo nosič, okrem toho aj medzistavcovými platničkami a ďalšími štruktúrami. Krčná chrbtica zabezpečuje oporu hlavy a jej rôzne pohyby, okrem toho uľahčuje prúdenie krvi do mozgu a napomáha chrániť miechu.

Táto časť chrbta patrí k najviac zaťažovaním častiam chrbtice. Stuhnutie alebo preťaženie okolitých svalov, ale aj iné príčiny môžu náhle viesť k bolestiam krčnej chrbtice. Avšak, problém s krčnou chrbticou sa v mnohých prípadoch neprejavuje len bolesťou krku, ale aj ďalšími sprievodnými ťažkosťami. 

Bolesť krčnej chrbtice sa môže objavovať aj spolu s týmito sprievodnými ťažkosťami:

  • bodavé bolesti v oblasti hlavy,

  • bodavé bolesti vystreľujúce medzi lopatky a do ramien,
  • bolesti vystreľujúce do horných končatín,
  • tŕpnutie prstov na rukách,
  • obmedzenie pohybu v krku,
  • v závažnejších prípadoch aj závraty, pocity na vracanie, rozmazané videnie, pískanie v ušiach či zvýšené potenie. 

Odporúčame: ​TOP aktívne zložky na aknóznu pleť: Ktorým látkam sa dozaista poteší?

Príčiny bolesti krčnej chrbtice

Za bolesťami krčnej chrbtice môže stáť dlhý rad veľmi rozmanitých príčin, mnohých pomerne banálnych, iných však i závažnejších. Bolesti v tejto časti chrbtice sa často objavujú z dôvodu stuhnutia alebo preťaženia svalov chrbta, k čomu môžu prispievať i rôzne faktory životného štýlu. Bolesť krčnej chrbtice však môže predstavovať aj neurologický problém, teda môže poukazovať napríklad na stlačenie nervu, no môže súvisieť aj s iným zdravotným problémom alebo nejakým ochorením. 

Najčastejšie príčiny a faktory zvyšujúce riziko problémov s krčnou chrbticou sú nasledovné:

  • nadmerné alebo nerovnomerné preťaženie chrbtice (nadmerná fyzická činnosť, opakujúce sa pohyby, pohyby v neprirodzenej polohe),

  • náhly pohyb alebo otočenie hlavou,
  • prechladnutie (prievan, klimatizácia),
  • zlá poloha hlavy počas spánku,
  • nesprávne držanie tela,
  • sedavé zamestnanie, dlhé sedenie,
  • nedostatok pohybu
  • nadváha a obezita,
  • tehotenstvo (z dôvodu zmeny ťažiska tela, hormonálnych zmien a iných príčin),
  • spánok na nevhodnom vankúši alebo matraci,
  • nadmerný a dlhodobý stres (spôsobuje svalové napätie),
  • postihnutie medzistavcových kĺbov alebo poškodenie medzistavcovej platničky,
  • úraz alebo poranenie chrbtice,
  • degeneratívne zmeny chrbtice, napr. u staršej populácie,
  • genetické faktory,
  • rôzne vrodené a získané ochorenia – napr. skolióza, Bechterevova choroba a iné. 

Liečba bolestí krčnej chrbtice

Náhle vzniknutá bolesť krčnej chrbtice si v prvom rade vyžaduje oddych. Je dôležité vyhýbať sa nadmernej fyzickej záťaži a dať telu, respektíve krčnej chrbtici čas na zotavenie. Druhým krokom k rýchlejšej náprave problému je udržiavanie krku v teple. Vhodné je suché teplo, ktoré zabezpečí šál okolo krku, infračervená lampa, gélové hrejivé vankúšiky či rôzne výhrevné podušky. Suché teplo zmierňuje svalové napätie, uvoľní svalstvo a zmierni bolesť. 

V rámci lokálnej liečby sa uplatňujú rôzne voľnopredajné prípravky z lekárne, napríklad vo forme mastí, gélov alebo náplastí. Dobrým pomocníkom môžu byť hrejivé náplasti s rôznymi účinnými látkami, ktoré bojujú proti zápalu a bolesti. Na tlmenie bolesti tiež možno použiť voľnopredajné nesteroidné antiflogistiká, čo sú lieky s analgetickým aj protizápalovým účinkom. Pomáhať tiež môžu lieky na uvoľnenie svalstva a ako doplnková liečba sa tiež uplatňuje dopĺňanie magnézia a vitamínov B (najmä B1, B6, B12) vo vyšších dávkach.

Cviky na bolesť krčnej chrbtice

Pri bolestiach krčnej chrbtice môžu byť veľmi nápomocné rôzne druhy jednoduchých cvikov. Mnohokrát dokážu uvoľniť bolesť lepšie ako rôzne liečivá. Pri takýchto cvikoch vždy myslite na opatrnosť. Nikdy sa neponáhľajte a ak vám nejaký pohyb spôsobuje bolesť, nesnažte sa napriek nej cvik vykonať.

Ak vás pobolieva chrbát, vyskúšať môžete niektorý z nasledujúcich cvikov na krčnú chrbticu, ktoré sú skvelé aj na precvičovanie v rámci prevencie ťažkostí s krčnou chrbticou, napríklad pri práci za počítačom.

  • Cvik č. 1 – postavíme sa chrbtom k stene s nohami na šírku bokov, trochu ohnutými v kolenách. Hlava, chrbát, driek, zadok aj ramená sa dotýkajú steny. Následne lakte pokrčíme do 90° uhla. Ramená, plecia a lakte pritlačíme k stene. Lopatky stiahneme k sebe tak, že hlava, chrbát, driek a zadok sa neuvoľnia od steny. Cvik zopakujeme 5 až 7-krát. 
  • Cvik č. 2 – posadíme sa do tureckého sedu a ruky voľne položíme na kolená. Chrbát ponecháme v prirodzenom zakrivení, hlava by mala byť v predĺžení chrbtice a ramená stiahnuté smerom dolu od uší. Následne hlavu ukloníme k jednému ramenu. Nadýchneme sa a s výdychom zakloníme hlavu a urobíme s ňou polkruh smerom k druhému ramenu. Rovnakým pohybom sa vrátime k prvému ramenu. Spravíme na každú stranu aspoň 5 pomalých polkruhov. 
  • Cvik č. 3 – východiskovou polohou je opäť turecký sed, prípadne môžeme sedieť aj na stoličke. Vzpažíme a dlane položíme na zadnú časť hlavy s prepletenými prstami. Lakte smerujeme od tela. Chrbát necháme v prirodzenom zakrivení a hlavu v predĺžení chrbtice, ramená stiahnuté smerom dolu od uší. Vydýchneme a hlavu predkloníme smerom k hrudníku, lakte stiahneme k sebe a zľahka zaguľatíme hornú časť chrbta. Zotrváme pár sekúnd a s nádychom sa vrátime do východiskovej polohy. Zopakujeme aspoň 5 až 7-krát.

Odporúčame: Zápal očnej dúhovky – pri ktorých príznakoch neodkladať vyšetrenie u očného lekára?

Tipy na prevenciu problémov s krčnou chrbticou

  • Za každých okolností myslite na správne držanie tela.
  • Pri dlhodobej práci v sede vždy myslite na správne sedenie a robte si prestávky, počas ktorých sa poprechádzate alebo aj ponaťahujete. 
  • Vyhýbajte sa sedavému spôsobu života. V prípade sedavého zamestnania myslite na dostatok každodennej fyzickej aktivity (v dĺžke aspoň 15 až 20 minút). Cvičenie pomáha spevniť chrbtové svalstvo.
  • Ak máte sedavé zamestnanie, investujte do kvalitnej kancelárskej stoličky s ergonomickým tvarovaním.
  • Vyhýbajte sa preťažovaniu krčnej chrbtice monotónnymi a opakovanými pohybmi.
  • Udržiavajte si primeranú telesnú hmotnosť. V prípade potreby, teda pri nadváhe alebo obezite, je prospešné hmotnosť upraviť.
  • Spite na kvalitnom matraci a vankúši. Vyhýbajte sa spánku na bruchu, vhodný je spánok na chrbte.
  • Dávajte si pozor na prudké pohyby, a to najmä pri zdvíhaní a nosení ťažkých bremien. 
  • Podľa možností sa v živote čo najviac vyhýbajte stresu. 
  • Doprajte si dostatok oddychu a relaxu. 
  • Dávajte si pozor na prechladnutie chrbta, napríklad pôsobením klimatizácie. 

Kedy sa s bolesťou krčnej chrbtice obrátiť na lekára?

Dlhodobé alebo pravidelne sa opakujúce bolesti krčnej chrbtice rozhodne neignorujte. V prípade akútnej bolesti krčnej chrbtice, ktorá ani po pár dňoch šetriaceho a liečiaceho režimu neustupuje, alebo pri opakovaných problémoch s bolesťami krčnej chrbtice, ktoré sa objavujú aj napriek tomu, že kladiete dôraz na prevenciu, rozhodne konzultujte zdravotný stav s lekárom. Ten môže nariadiť rôzne potrebné vyšetrenia, vrátane ortopedického či neurologického a stanoviť následne vhodné metódy liečby. 

V niektorých prípadoch pri bolesti krčnej chrbtice nepomôže len spomínaný pokojový režim a nahrievanie postihnutej oblasti, ale sú potrebné špeciálne liečivá na predpis, ktoré prinesú úľavu od bolesti, zmiernia napätie vo svaloch a podobne. Uplatňujú sa i obstreky či infúzie. V závažnejších prípadoch môže lekár odporučiť rehabilitačnú liečbu, masáže, fyzioterapiu, hydroterapiu, elektroliečbu, magnetoterapiu alebo iné nápomocné metódy. 

Ak za dlhodobými bolesťami krčnej chrbtice stojí iný zdravotný problém, respektíve ochorenie, potrebné je zamerať sa na liečbu primárneho ochorenia. U niektorých pacientov sa dokonca môže zvažovať aj chirurgický zákrok, napríklad ak bolesť krčnej chrbtice súvisí s problémom s platničkami. Pri chronických problémoch s krčnou chrbticou myslite na prevenciu – správne držanie tela, vyhýbanie sa dlhému sedeniu, dostatok primeraného pohybu, zdravú životosprávu, kvalitný spánok.

Odporúčame: ​Čo je konizácia krčka maternice? Kedy ju podstúpiť a aké sú riziká?


    • Zdieľaj:
  • 0
Návrat hore
Autor článku

  • Pred komentovaním musíte byť prihlásený!

  • Nie ste ešte zaregistrovaný?

Pre zapojenie sa do diskusie alebo súťaže je potrebné mať u nás na webe registráciu a byť prihlásený. Pokiaľ registráciu nemáte, vytvoríte si ju - TU.
A následne sa stačí prihlásiť a odpovedať na súťažnú otázku.

0 komentárov

Čo čítajú ostatní

Rýchly jablkový koláč s mrveničkou: Spríjemní si jesenné dní
Dezerty

Rýchly jablkový koláč s mrveničkou: Spríjemní si jesenné dní

  • 9
  • 06.10.2022
Kukuricová polievka z čerstvej kukurice: Jej chuť je famózna!
Polievky

Kukuricová polievka z čerstvej kukurice: Jej chuť je famózna!

  • 1
  • 12.09.2022
Tvarohové pagáče so syrom alebo sezamom: Akým dáš prednosť?
Bezmäsité jedlá

Tvarohové pagáče so syrom alebo sezamom: Akým dáš prednosť?

  • 6
  • 10.10.2022