Registrácia Prihlásenie

Rutín - zázrak pre cievny systém. V ktorých potravinách ho hľadať?


Rutín je pomerne neznáma látka. Pre ľudské zdravie má však veľkú cenu a tak sa oplatí venovať mu trochu pozornosti. Ide totiž o taký malý zázrak pre celý cievny systém. Táto látka napomáha udržovať pružné cievy a zlepšuje cirkuláciu krvi. Vďaka tomu preventívne pôsobí proti mnohým kardiovaskulárnym ochoreniam. V nasledujúcom článku vám prezradíme, ako rutín vplýva na ľudský organizmus a ktoré potraviny sú jeho zdrojom.

Čo je to rutín a aké má účinky?

Rutín je chemická zlúčenina, ktorú zaraďujeme medzi flavonoidy. Tento glykozid rastlinného pôvodu je charakteristický svojou svetložltou farbou a čiastočnou rozpustnosťou vo vode. Objavený bol ešte v roku 1842 v listoch byliny, nazvanej ruta voňavá. V súčasnej dobe poznáme viacero jeho dobrých zdrojov. Nachádza sa v ovocí i zelenine. Známe sú však hlavne jeho pozitívne účinky na ľudský organizmus. Rutín pôsobí ako antioxidant, čiže chráni telo pred voľnými radikálmi. Najvýraznejšie však vplýva na cievny systém človeka.

Napomáha totiž zvyšovať pružnosť ciev, zabezpečuje pevnosť kapilárnej steny, znižuje nadmernú priepustnosť krvných kapilár a zlepšuje prekrvovanie orgánov. Predstavuje prevenciu pred praskaním ciev, kŕčovými žilami, častým krvácaním z nosa aj ďasien či vznikom krvných zrazenín. Taktiež napomáha v tele znižovať hladinu cholesterolu a blahodarne pôsobí na stav srdca. Rutín dokonca v tele spolupracuje s vitamínom C. Touto kombináciou sa ich účinky na organizmus zvyšujú.

Pozri aj: Recept na levanduľovú limonádu: Uhas svoj smäd takto antistresovo!

pohánka obyčajná

Zdroj: Shutterstock®

Aké sú najlepšie zdroje rutínu?

1. Pohánka

Medzi najlepšie zdroje cenného rutínu jednoznačne patrí pohánka. Množstvo tejto látky v rastline však závisí od konkrétnej odrody. Navyše je rutín najviac prítomný v jej listoch a kvetoch. Semená sú na spomínanú látku o čosi chudobnejšie. Pohánku je možné v súčasnej dobe zohnať v obchodoch v rozličných formách. Ak však potrebujete výrazne podporiť stav vašich ciev a zlepšiť pružnosť cievnych stien, poobzerajte sa po sušenej vňati pohánky obyčajnej. Zakúpite ju v lekárni, na internete či v špecializovaných predajniach so zdravými potravinami.

2. Citrusy

Zdrojom rutínu sú i citrusy, čiže citróny, limetky, pomaranče či grepy. Citrusové plody sú skvelým osviežením počas leta a sú plné ďalších účinných látok. Najviac dôležitého flavonoidu však získate z ich kôry. Preto ju neváhajte pridávať do rozličných koláčov či nápojov. Na tento účel nezabúdajte používať plody bez chemického ošetrenia. Citrusy sú navyše bohaté na vitamín C a ako sme spomínali už vyššie, rutín a kyselina askorbová sa výborne dopĺňajú.

moruša

Zdroj: Shutterstock®

3. Moruša

Rutín je ďalej bohato zastúpený v mnohých bobuľových plodoch. Jedálniček si spestrite morušami, čučoriedkami, višňami, čerešňami, černicami alebo čiernymi ríbezľami. Toto ovocie je plné nielen viacerých bioflavonoidov, ale i vitamínov, vlákniny či minerálov. Navyše pozitívne vplýva na činnosť mozgu i stav srdca. Bobule pomáhajú bojovať proti voľným radikálom a spomaľujú proces starnutia. Taktiež predstavujú prevenciu pred kardiovaskulárnymi a onkologickými ochoreniami.

4. Jablká

Na rutín sú bohaté i jablká. Táto cenná látka sa však nachádza predovšetkým v ich šupke. Preto ich nešúpte, ale rovno sa do nich schuti zahryznite. Toto tunajšie ovocie je navyše v obchodoch k dispozícii po celý rok. Aj keď sú jablká z veľkej časti tvorené vodou, nachádza sa v nich i poriadna dávka vlákniny, kyseliny listovej či horčíka. Navyše pomáhajú stabilizovať hladinu cukru v krvi i znižovať vysoký krvný tlak. Ďalšími ovocnými zdrojmi rutínu sú broskyne, banány či kivi.

špargľa

Zdroj: Shutterstock®

5. Špargľa

Rutín môžeme hľadať i v niektorých druhoch zeleniny. Jeho zdrojom je napríklad špargľa. Tú sa oplatí do jedálnička zaradiť aj z mnohých ďalších dôvodov. Do tela totiž dopraví i slušnú dávku vlákniny, luteínu, kyseliny pantoténovej či draslíka. Špargľa detoxikuje a odkysľuje organizmus, pôsobí antisepticky a zlepšuje prirodzenú obranyschopnosť tela. Taktiež podporuje vyprázdňovanie. Rutín však môžeme nakoniec nájsť i v ďalších plodoch, napríklad v cukete, čiernych olivách či rajčinových šupkách.

Odporúčame: Tabata - zbaví ťa všetkého podkožného tuku rýchlosťou blesku!


Návrat hore
Autor článku

13 komentárov

Ľubica Šťastná 15.07.18 07:43

ĽŠ
karma
115.00

Veľmi dobré zdroje; pohánku užívam i vo forme čaju a hoci nie každému by chutil, určite sa vyplatí.

  • 1
Odpovedať

Martina Varhaníková 16.07.18 13:03

karma
107.00

Som prekvapená, v čom všetkom sa nachádza.

  • 0
Odpovedať

Vlasta Mäsiarová 17.07.18 16:48

karma
89.00

Myslela som si, že rutín sa nachádza iba v pohanke..o iných potravinách som netušila,,Ďakujem za prospešný článok.

  • 1
Odpovedať

Alzbeta Hartinikova 17.07.18 18:49

AH
karma
88.00

Rutin skvely pre cievy.Dostat kupit aj v lekarni.

  • 0
Odpovedať

Anna Kristova 18.07.18 17:12

AK
karma
113.00

Jablká zbožňujem.

  • 0
Odpovedať

Mária Chromíková 08.08.18 10:11

MC
karma
117.00

Morušu nemáme ,ale určite bude rutín aj v černiciach...

  • 0
Odpovedať

Ingrid Šimoniková 19.08.18 23:45

karma
81.00

skvelý článok ,šparglu mám rada a veru morušu som jedávala len ako malá u babičky ,,a vždy som bola celá pofarbená

  • 0
Odpovedať

Marta Kendrová 13.09.18 19:36

MK
karma
90.00

toho roku ako nasýpané:)

  • 0
Odpovedať

Jana Komadová 26.09.18 18:28

JK
karma
112.00

Rada som sa dozvedela zas niečo prospešné pre moje cievy

  • 0
Odpovedať

Zuzana Szocsova 18.11.18 12:00

ZS
karma
100.00

tiez som vedela hlavne o semenach pohanky ako zdroji rutinu

  • 0
Odpovedať

Michal Zima 22.11.18 12:51

MZ
karma
-1.00

..clovek je po biologickej stranke tak stary, ako stary je jeho cievny system,.

  • 0
Odpovedať

JAN KOMADA 16.02.19 18:10

JK
karma
-1.00

Ani som netušil v čom všetkom sa nachádza

  • 0
Odpovedať

Dušan Varga 02.08.19 20:08

DV
karma
105.00

Článok ma zaujal, nakoľko je dobre vedieť, ako pomáhať organizmu prírodnými prostriedkami. S rutínom a jeho účinkami som sa ešte nestretol

  • 0
Odpovedať

Čo čítajú ostatní

Čo v domácnosti vyčistiť po chorobe? Je to hlavne týchto 9 vecí!
Domácnosť

Čo v domácnosti vyčistiť po chorobe? Je to hlavne týchto 9 vecí!

  • 119
  • 4
  • 10.06.2019
Arzén v ryži – hrozí nám otrava? Pomôže správna príprava ryže!
Zdravie

Arzén v ryži – hrozí nám otrava? Pomôže správna príprava ryže!

  • 72
  • 0
  • 04.09.2019
Ako ošetriť štípance od komárov? Takto zmierniš bolesť aj svrbenie!
Inšpirácie

Ako ošetriť štípance od komárov? Takto zmierniš bolesť aj svrbenie!

  • 136
  • 6
  • 19.06.2019
TOPlist