Očistná technika - Šank prakšalána - 2. časť

Očistná technika - Šank prakšalána - 2. časť
  • 13.03.2014
  • Majka Bothová IpD

  • 8
  • 1

prvej časti článku som vám písala o očistnej kúre Šank prakšalána, ktorá je vhodná práve v tomto období. O príprave, účinkoch kúry a recepte na Khičri sa môžete dočítať v prvej časti článku. Ide o nenáročnú prípravu jedla, ktorá spočíva iba v príprave ryže a mungo fazuľe, prípadne masla ghí.

Medzi hlavné prínosy kúry patrí najmä celková detoxikácia, regenerácia pečene, tráviaceho traktu, žalúdka a pokožky (akné), prečistenie krvi, pôsobí proti alergiám, odstraňuje jarnú únavu a harmonizuje myseľ. Samotnej kúre, ktorá trvá približne jeden deň (z toho aktívne sa jej venujeme možno 6 hodín aj s varením), predchádza pár dní príprav, kedy sa snažíme odľahčiť náš žalúdok ľahšími jedlami a primeraným pohybom, čo pre veľa ľudí bežne nie je až taká zásadná zmena. 

Priebeh kúry 

Samotnú kúru teda začneme ráno po dovarení jedla Khičri, s tým, že si pripravíme „ochutenú“ vodu, ktorú budeme piť počas celej kúry. Pripravíme si 8 až 12 litrov teplej vody, do ktorej vsypeme 30 g soli. Nemusíte sa ľakať, celý objem vody určite nevypijete. Vyžmýkame do nej 2 až 3 citróny. Na začiatok vypijeme 3 až 5 pohárov vody a zacvičíme si zostavu asán, ktoré sú uvedené nižšie. Po odcvičení vypijeme 2 poháre a zacvičíme si tú istú zostavu cvikov. Takto striedame vypitie dvoch pohárov a zostavu cvikov, až kým nepotrebujeme ísť na toaletu. Táto potreba by mala prísť niekedy medzi jednou až dvoma hodinami, odkedy sme s kúrou začali. Kúru končíme, akonáhle vylučujeme už iba číru vodu bez pevných čiastočiek. 

Odporúčam prečítať:  Očistná technika - Šank prakšalána - 1. časť

voda s citrónom a soľou

Zdroj: Shutterstock®

Základná zostava cvikov :

1. Tadasana - Postavíme sa Tadasana, dvihneme sa na špičky, prepletieme prsty a dlane smerujú hore. V tejto pozícii sa prechádzame po miestnosti počas 10 dlhých nádychov a výdychov

2. Ardha Chandrasana/Tiryaka Tadasana - Vychádzame s výdychom z pozície hory/Tadasana, stojíme pevne na celých chodidlách a prepletieme si prsty, dlane smerujú hore. S nádychom prejdeme do úklonu trupu. Toto opakujeme 5x do každej strany striedavo.

3. Meru Prstha Asana/Kati Chakrasana - Vychádzame z pozície Tadasana, kde vydýchneme. S nádychom si chytíme ľavou rukou pravé rameno, pravou rukou spredu ľavý bok a pozrieme sa dozadu za pravé rameno a s výdychom sa vrátime do pozície hory. Toto opakujeme 5x do každej strany striedavo.

4. Tiryak Bhujangasana/Ashva Sanchalana Mudra - Vchádzame s nádychom do pozície Urdhva Mukha Svanasana, s tým, že priehlavky nie sú na zemi, ale opierame sa o špičky, päty smerujú hore. S výdychom sa pozrieme cez pravé rameno na svoje päty. Opakujeme 5x do každej strany striedavo

5. Udarakarshan Asana - Začíname z podrepu na špičkách, chodidlá sú od seba na šírku bedier a dlane sú na kolenách. S výdychom položíme pravé koleno k ľavému chodidlu bez posunutia pravej špičky a pozrieme sa cez ľavé rameno dozadu, s nádychom sa vrátime do východzej pozície. Opakujeme 5x na každú stranu striedavo.

Odporúčame prečítať:  Všetko o tom, ako začať s cvičením jogy

joga pozicíe

Zdroj: Shutterstock®

Na obrázku sú zobrazené finálne pozície, niektoré pozície majú viac alternatívnych názvov. Swami nás učil pôvodnú zostavu, ktorá pozostáva z piatich pozícií a doplnil zostavu ešte o tri ďalšie techniky. 

6. Utthita Hasta Padangusthasana s pritiahnutým kolenom k hrudníku - Vychádzame s nádychom do pozície Tadasana. S výdychom pritiahneme koleno k hrudníku. Toto zopakujeme 5x do každej strany

7. Technika Nauli - Túto techniku odporúčam tým, ktorí s ňou majú skúsenosti.

8. Kolíska - Ľahneme si na chrbát a urobíme pár tzv. kolísok, s tým, že nemeníme uhol stavcov v chrbtici, čo docielime tým, že bradu stále priťahujeme k hrudníku.

Doplňujúce techniky

Následne sa ešte pokúsime vypiť neosolenú vodu a urobiť Dhautí techniku, čiže vyvrátime túto vodu vracaním zo žalúdka v rovnom predklone, s tým, že si ľavou rukou mierne tlačíme na brucho. Táto technika ako taká pôsobí proti prekysleniu žalúdka, alergiám a zápachu z úst. Ľudia s vysokým očným tlakom ju nerobia. Touto technikou už iba dostaneme zo žalúdka von vodu, ktorá je nepotrebná. Naša kultúra túto techniku možno považuje za čudnú, v Indii je úplne bežná a používa sa na očistné techniky. 

Na koniec môžeme vyskúšať ešte doplňujúcu očistnú techniku Džala Neti, kde si prepláchneme nosné dierky špeciálnou nádobkou určenou na túto techniku slanou vlažnou vodou. Preplachujeme si ich v predklone z pravej dierky do ľavej a potom opačne. Odporúčam robiť túto techniku skôr tým, ktorí s ňou majú skúsenosť.

Odporúčame prečítať: Prezradíme všetko potrebné o cvičení jogy

ryza

Zdroj: Shutterstock®

Hneď po kúre 

Ľahneme si na približne 20 minút, avšak snažíme sa nezaspať a potom sa môžeme do sýtosti konečne najesť Khičri. Počas zvyšku dňa konzumujeme iba toto jedlo. Počas ďalších piatich dní by sme rozhodne nemali jesť žiadne mliečne výrobky a v ten deň nepijeme chladené nápoje, maxilmálne jemný bylinkový čaj, najlepšie je však piť čistú vlažnú vodu. Po kúre už iba oddychujeme celý deň, nevykonávame žiadnu náročnú fyzickú aktivitu a ako som spomínala, venujeme sa skôr duševnej činnosti a relaxácii.

Praktické rady

Môj prvý pokus zlyhal z viacerých dôvodov, a aby sa to nestalo aj vám, tak ich spomeniem. Najviac mi vadila chuť slanej citrónovej vody, ktorú som zarobila do kovovej nádoby. Voda mala potom zlú pachuť po kove, čo mi prekážala oveľa viac, ako to, že bola voda slaná. Teda je vhodné uchovávať vodu v plastovej alebo sklenenej nádobe. Ďalej mi bolo dosť zima, lebo sa ešte nevykurovalo (obdobie septembra), tak som sa musela viac naobliekať, čo nie je veľmi pohodlné. Preto odporúčam využiť obdobie, kedy sa už, alebo ešte vykuruje.

Posledná vec je, že si treba uvedomiť, že každý je individuálny. Preto to netreba vzdať, ak sa nedostaví potreba ísť na toaletu do dvoch hodín. U každého je to rôzne, čiže kľudne to môže trvať aj tri hodiny. Pre prípad komplexnosti môžete túto očistnú kúru konzultovať s lekárom, ten by mal mať prehľad o stave vášho tráviaceho traktu a prípadne vplyvu soli, citrónovej šťavy na váš trakt, najmä ak máte nejaký zdravotný problém.


Informácie o mojich cvičeniach jogy v Ivanke pri Dunaji, v Bernolákove, v Senci a v Bratislave nájdete tu: www.yoga-maya.sk

Yoga Maya

Zdroj: Shutterstock®

Zdroj foto: www.sheknows.com, www.phamfatale.com, www.taste.com.au

  • 8
  • 1
Návrat hore
Autor článku

1 komentár

Ivana Goliašová 13.03.14 20:08

IG
karma
-1.00

Tak citrónovú vodu pijem denne, ale so soľou. Neviem, ale jak sa rozhodnem určite to vyskúšam.

  • 0
Odpovedať

Čo čítajú ostatní

Zdravie

Sú muchy hrozbou pre naše zdravie?! Čo s jedlom, keď si naň sadnú?

  • 72
  • 4
  • 28.07.2020
Zdravie

Citrónová voda s kurkumou: Čo spraví s telom, keď ju budeš piť každý deň?

  • 68
  • 7
  • 16.06.2020
Voľný čas

Šialená či nápaditá Gwyneth Paltrow? Všetci voňali jej vagínu, aby vytvorili dokonalú sviečku

  • 1
  • 5
  • 10.09.2020
TOPlist