Registrácia Prihlásenie

Pohľad odborníka na užívanie kolagénu: Prečo je potrebné dopĺňať si bielkovinu mladosti?


Kolagén, ktorý predstavuje najdôležitejšiu bielkovinu ľudského tela, je v dnešnej dobe pomerne často skloňovaný pojem. Spoločnosť sa totižto oveľa viac zaujíma o jeho význam pre naše zdravie a krásu. Táto bielkovina je nevyhnutná pre naše tkanivá, kosti či chrupavky, pričom jej nedostatok sa môže prejavovať zhoršeným stavom pokožky aj problémami s pohybovým aparátom. Hoci ide o telu prirodzenú látku, ktorá sa v našom organizme i vytvára, čoraz bežnejšie je jej dopĺňanie prostredníctvom doplnkov stravy. Možno ste totiž o tom ani netušili, no i keď v našom tele neustále prebieha jeho výmena, kolagén nie je trvalý a vekom jeho produkcia v tele postupne klesá.

Mnohí preto siahajú po kolagéne vo forme výživových doplnkov, aby telu zabezpečili jeho dostatočnú úroveň. Pred rozličnými doplnkami stravy, či už je reč aj o umelom dopĺňaní rôznych vitamínov alebo minerálov, však odborníci často zdvíhajú varovný prst. Je teda vhodné svojmu telu dodávať kolagén i takýmto spôsobom? S touto problematikou sme sa obrátili na doktorku Janu Molčanovú z dermatologickej kliniky Medoderm, ktorá nám prezradila množstvo zaujímavých a najmä dôležitých informácii o význame kolagénu pre naše zdravie a krásu, a to najmä z dermatologického hľadiska. Čo všetko by sme o kolagéne mali vedieť a či je ho vôbec potrebné telu dopĺňať, to sa dozviete v nasledujúcom článku.

Odporúčame: Ako rozžiariť a zjednotiť pleť? Vyskúšaj overené a účinné triky!

kolagén v tele

Zdroj: Shutterstock®

Čo by sme mali o kolagéne vedieť?

Kolagén predstavuje vo vode nerozpustnú bielkovinu. Je tvorený z približne dvadsiatich druhov aminokyselín, pričom ho označujeme za najdôležitejšiu bielkovinu ľudského tela. Niet sa však čomu čudovať. Viete, aké sú jeho funkcie v organizme? „Kolagén je stabilný proteín, ktorý je základnou stavebnou hmotou intersticiálneho spojivového tkaniva a zabezpečuje jeho mechanickú pevnosť. Vlákna kolagénu sú mäkké, ohybné a veľmi pevné,“ vysvetľuje doktorka Molčanová. Je nutné si uvedomiť, že kolagény sú bielkoviny, ktoré predstavujú základnú stavebnú hmotu podporných tkanív, šliach, chrupaviek, kostí aj kože. Nachádzajú sa dokonca v zuboch, rohovke či stenách ciev.

„Tvoria 30 % všetkých proteínov v organizme,“ dopĺňa Molčanová. Ak dokonca hovoríme konkrétne o koži, môžeme spomenúť, že práve kolagén tvorí až 75 % tkaniva pokožky. Vďaka kolagénu sú spojivové tkanivá svalov či kostí dostatočne pevné a schopné zvládať svoju funkciu aj odolávať záťaži. V súčasnej dobe pritom poznáme až 27 rozdielnych typov kolagénov, ktoré sú označované od I po XXVII.

„Kolagén typu I je v ľudskom tele najrozšírenejší. Je hlavnou súčasťou kože, kostí a šliach. Kolagén typu III sa v koži nachádza v okolí kožných adnex (vlasy, nechty) a ciev. Kolagén typu II sa nachádza v chrupavke,“ hovorí o význame najrozšírenejších typov kolagénov v našom tele dermatologička. Práve kolagény typov I a II sú kľúčovým stavebným prvkom pre pohybový aparát aj pleť. Oba typy spolu s kolagénom typu III sa ukrývajú aj v trojzložkovom kolagénovom doplnku stravy značky Inca Collagen, ktorý telu poskytuje v dennej dávke 3 gramy hydrolyzovaného, biologicky aktívneho a čistého morského kolagénu. Poďme sa však pozrieť na to, z akých dôvodov je vlastne telu potrebné kolagén dopĺňať.

starnutie pleti

Zdroj: Shutterstock®

Je dôležité ho telu dopĺňať?

„Starnutie organizmu sa začína už od 25. roku života a s ním klesá i schopnosť tvorby kolagénu,“ hovorí doktorka Molčanová. To je pomerne skoro, však? Je potrebné zmieniť, že už od spomínaného roku života sa obsah kolagénu v našej pokožke v priebehu každého roka postupne znižuje približne o 1,5 %, pričom po asi 45. roku sa netvorí takmer vôbec. Okrem toho majú na tvorbu kolagénu v našom tele vplyv aj iné skutočnosti. Jeho produkcia sa napríklad spomaľuje v dôsledku nedostatku vitamínu C. Tu prichádzame teda k otázke, ako svojmu telu zabezpečiť dostatok potrebného kolagénu? Áno, i vďaka pestrej strave dostaneme do tela nielen dostatok rôznych vitamínov či minerálov, ale rovnako si doplníme i kolagén. Tento spôsob však nemusí byť pre naše telo úplne dostačujúci.

A tu prichádzajú na rad kolagénové doplnky stravy. „V strednom veku sú tieto výživové doplnky nenahraditeľnou zbraňou v prevencii starnutia kože, nechtov, kĺbov a šliach. Najmä po 40. roku života je vhodné užívanie výživových doplnkov s obsahom kolagénových peptidov. Najlepšie sú tie prípravky, ktoré obsahujú celý komplex kolagénových peptidov,“ hovorí o význame výživových doplnkov s obsahom kolagénu doktorka Molčanová. Čistý morský kolagén Inca Collagen je bohatý na mnohé peptidy, a to vrátane hydroxyprolínu, alanínu, arginínu či glycínu. Práve hydroxyprolín je najdôležitejšou zložkou pre produkciou kolagénu v bunkách. Kolagénový výživový doplnok Inca Collagen pri pravidelnom užívaní vplýva na bunkovú obnovu a regeneráciu kolagénových vlákien. Môžeme ho tak označiť za vítaného pomocníka v boji proti vonkajším prejavom starnutia, pričom nás dokáže chrániť pred prejavmi nedostatku dôležitej bielkoviny.

Pozri aj: Ako sa zotaviť po pôrode čo najskôr? Takto dokáže telu pomôcť kolagén

účinky kolagénu

Zdroj: Shutterstock®

Akú službu robí nášmu telu?

Doktorka Molčanová nám taktiež ozrejmila fakt, s ktorými estetickými nedostatkami, vyskytujúcimi sa v súvislosti s nedostatkom kolagénu, si dokážu poradiť práve kolagénové doplnky stravy. „Z hľadiska estetickej dermatológie je kolagén dôležitý pre zachovanie pevnej a pružnej pokožky, zdravých nechtov a vlasov,“ hovorí dermatologička. Ženám, ale i mužom sa často robia na čele zbytočné vrásky kvôli lámajúcim sa vlasom, štiepiacim sa nechtov, pigmentovým škvrnám či ochabnutej pokožke. Doktorka Molčanová radí nasledovné: „Okrem pestrej stravy a doplnkov s obsahom kolagénu, užívania vitamínov (A, C, B, E), zinku, medi a iných stopových prvkov, je v tomto boji dôležitý dostatočný príjem tekutín, ochrana pred slnečným žiarením, dostatok kvalitného spánku, minimalizácia stresu a kvalitná kozmetická starostlivosť.

Konkrétne svojej pokožke by sme mali venovať dostatočnú starostlivosť počas letnej sezóny, s ktorou nám opäť dokáže pomôcť kolagén. Látky, ako vitamíny C aj E či resveratrol napomáhajú kožu chrániť pred škodlivými účinkami slnečného žiarenia a dokážu eliminovať škody, ktoré ním boli napáchané. Slnečné žiarenie však výrazne napomáha aj rýchlejšiemu starnutiu pokožky, pričom vhodným spôsobom, ako tomu zabrániť, je práve užívanie kolagénu.

Doktorka Molčanová nakoniec ešte dodáva, že kolagén má význam aj pri procese hojenia rán. „Hojenie rán môžeme rozdeliť do štyroch fáz a kolagén je súčasťou procesu hojenia rany od prvej fázy. Kolagén je zodpovedný za pevnosť a pružnosť vzniknutej jazvy,“ vysvetľuje dermatologička. Zaistením dostatočného množstva kolagénu telu, a to aj prostredníctvom kolagénových doplnkov stravy, zabezpečujeme stavebné látky, ktoré sú potrebné pre výživu našich spojivových tkanív – vlasov, nechtov, koži aj kostí či chrupaviek. Vďaka dostatku kolagénu je naša pokožka hydratovaná, pružná a pevná a nechty i vlasy zregenerované.

Odporúčame: Vieš, ktoré látky potrebuje pokožka? Tieto jej rozhodne nesmú chýbať!


Návrat hore
Autor článku

1 komentár

Milka Damašková 04.08.19 00:06

MD
karma
102.00

Ja ho tiež užívam. Chcela som pomôcť kolenám, ktoré ma dosť silno bolievali najmä pri chôdzi po schodoch. A pomohol. Pomohol mi aj na vlasy, už mi tak nepadajú, zmenila sa ich kvalita a začali mi rásť aj do dĺžky. Predtým som mala vlasy celé roky v jednej dĺžke,len pod lopatky. Za pár mesiacov mi vďaka Inca Collagenu dorástli po pás.

  • 0
Odpovedať

Čo čítajú ostatní

Vieš, čo nejesť pred spaním? Na tieto potraviny radšej zabudni!
Zdravie

Vieš, čo nejesť pred spaním? Na tieto potraviny radšej zabudni!

  • 65
  • 5
  • 19.09.2019
Vieš, ako rozpoznať alergiu u zvierat? Toto sú najčastejšie signály
Zdravie

Vieš, ako rozpoznať alergiu u zvierat? Toto sú najčastejšie signály

  • 57
  • 2
  • 20.07.2019
Varixy na nohách ako trvalá choroba?! Dajú sa vôbec kŕčové žily liečiť?
Zdravie

Varixy na nohách ako trvalá choroba?! Dajú sa vôbec kŕčové žily liečiť?

  • 127
  • 7
  • 08.06.2019
TOPlist