Registrácia Prihlásenie

Saunový svet - ktorá je pre vás tá pravá?

  • 29.02.2016
  • Barbora Vizváryová

Všade počúvame, že sauna má množstvo pozitívnych účinkov pre naše telo. Je však veľmi dôležité, aby sme si vybrali tú správnu saunu, lebo nie všetky sú vhodné pre každého.

Pri saunovaní by sme mali dodržiavať správny postup, aby malo očakávaný účinok. Prinášame vám prehľad druhov sáun, aby ste zistili, ktorá je pre vás tá pravá a taktiež niekoľko pravidiel, ktorými by sme sa mali pri procese saunovania riadiť.

Saunové desatoro:

  • Do sauny nevstupujeme s prázdnym, ani s plným žalúdkom.
  • Pred vstupom do sauny sa osprchujeme s mydlom a utrieme dosucha. Suché telo sa rýchlejšie začne potiť.
  • Do sauny vstupujeme bez plaviek, plachtu rozprestrieme pod celé telo. Vhodné je ležať, aby teplo pôsobilo rovnomerne.
  • V saune zotrváme maximálne 15-20 minút, ak je to pre nás veľa, je vhodné odísť skôr. Pár minút pred odchodom sa posadíme a potom opatrne vstávame.
  • Nasleduje ochladzovanie, ktoré začíname od nôh. Nie je potrebné použiť úplne ľadovú vodu, ak je vám to nepríjemné.
  • Po ochladení je vhodné použiť Kneippov kúpeľ nôh, ktorý nás zahreje a prekrví nám nohy.
  • V tejto fáze je najlepšie oddýchnuť si v odpočivárni aspoň 15 minút.
  • V rámci oddychu doplníme tekutiny, ktoré sme vypotili.
  • Cyklus prehriatie – ochladenie – odpočinok opakujeme trikrát.
  • Po celom procese saunovania nerobíme namáhavé činnosti. Po príchode domov je najvhodnejšie poriadne sa vyspať. 

Odporúčame prečítať: Zázračný strom z Amazónie - GRAVIOLA

Fínska sauna

  • Teplota 80 – 110° C, vlhkosť 8 – 15%.
  • Vhodná pre ľudí trpiacich artrózou, reumatizmom a hypotoniou.
  • Nevhodná pre ľudí s vysokým alebo kolísavým tlakom a srdcovými ťažkosťami, epilepsiou, onkologickými ochoreniami. Jej vysoká teplota býva niekedy neznesiteľná aj pre zdravých.
  • Je vhodné postupovať od najnižšej priečky smerom nahor (čím sme vyššie, tým je v saune teplejšie).
  • Posilňuje imunitu, detoxikuje, pomáha pri chudnutí, slúži ako prevencia proti chrípke, pomáha pri alergiách, ekzémoch, astme, pôsobí protizápalovo, zlepšuje pohyblivosť svalstva a kĺbov.
sauny, saunovanie, wellness, fínska sauna, zásady saunovania

Zdroj: Shutterstock®

Infrasauna

  • Teplota 45 – 60°C, vlhkosť 30 – 50%.
  • Nie je to klasická sauna, ale skôr infrakabína, v ktorej prehriatie organizmu spôsobuje infračervené žiarenie (pracuje na inom princípe ako ostatné sauny, nezaťažuje organizmus), je možné v nej byť aj 30 minút.
  • Žiarenie preniká hlboko do tkaniva, potenie je tak intenzívnejšie, lebo telo sa prehrieva zvnútra.
  • Je vhodná aj pre osoby s vysokým krvným tlakom a srdcovými ťažkosťami.
  • Nie je vhodná pre ženy so silikónovými implantátmi a tehotné ženy.
  • Podporuje krvný obeh, pomáha liečiť stuhnuté kĺby a zvyšuje pružnosť svalov, tlmí bolesť, odstraňuje opuchy, pomáha hojiť rany, popáleniny a kŕčové žily, zmierňuje menštruačné ťažkosti, detoxikuje a pomáha pri chudnutí.

Odporúčame prečítať: Rakytník - malý zázrak prírody

sauny, saunovanie, wellness,  infrasauna, zásady saunovania

Zdroj: Shutterstock®

Parná sauna

  • Teplota max. 60°C, vlhkosť 100%.
  • Organizmus zaťažuje menej ako klasická sauna, preto ju môžu použiť aj ľudia so zdravotnými problémami -  nazýva sa aj ako ,,turecký kúpeľ".
  • Je vhodná pre alergikov i astmatikov, po dohode s lekárom ju môžu absolvovať aj ľudia s kardio ochoreniami.
  • Zvlhčuje dýchacie cesty, a tým tiež uvoľňuje hlieny (fínska sauna ich vysušuje), pomáha odstraňovať z tela odpadové látky a toxíny, uvoľňuje svaly a zmierňuje zápaly, vlhký vzduch taktiež intenzívne čistí pokožku.
sauny, saunovanie, wellness, parná sauna, zásady saunovania

Zdroj: Shutterstock®

Soľná sauna

  • Teplota 40 – 45°C, vlhkosť 100%.
  • Kombinuje účinky parnej sauny s pôsobením výparov soli.
  • Vhodná pre astmatikov, alergikov, a to najmä pri ochoreniach dýchacích ciest.
  • Očisťuje telo a pokožke zabezpečuje prirodzený peeling, pomáha pri reumatických ťažkostiach, detoxikuje, vhodná pri nádche, zápaloch nosných dutín a ochorení pľúc.

Odporúčame prečítať: Hrčka v prsníku? Nepanikáriť! Ako správne postupovať?

Na saunu sa oplatí šetriť!

Samozrejme, okrem týchto sáun existujú aj mnohé ďalšie, no väčšinou fungujú na podobnom princípe, ako niektoré z vyššie uvedených. Odlišujú sa napríklad pridaním vonných esencií, zvukových efektov alebo reguláciou vlhkosti.

V súčasnosti si už dokonca môžeme saunu kúpiť a dopriať si tak relax a oddych hocikedy po náročnom dni v pohodlí domova. Používanie infrasauny je veľmi šetrné – 1 saunovanie zoberie približne toľko energie, ako zohriatie vody v rýchlovarnej kanvici. Ak sa teda radi saunujete, oplatí sa na ňu chvíľu šetriť.

Zdroj foto: www.thinkstockphotos.com

Návrat hore
Autor článku

12 komentárov

Erika Špacírová 29.02.16 10:45

karma
93.00

Fínsku a parnú navštevujem

  • 0
Odpovedať

Zuzana Husivargová 29.02.16 12:22

ZH
karma
-1.00

Fínsku saunu navštevujem pravidelne minimálne každé dva týždne..
A pokiaľ som na nejakom pobyte rada si vychutnám všetky druhy sauny vo wellnesse,
Je to príjemný relax a majú priaznivé účinky ako je spomenute v článku :)

  • 0
Odpovedať

Soňa Krátka 29.02.16 12:43

SK
karma
92.00

velmi mam rada infra saunu a solnu saunu,vacsinou sauny navstevujeme,ked sme na pobytoch,nikdy si to nenechame ujst,manzel ma rad finsku a parnu

  • 0
Odpovedať

Miroslava Zelinkova 29.02.16 14:26

MZ
karma
-1.00

Ja by som rada išla do sauny ale ja tam neviem dýchať vojdem do sauny a hneď von lebo mám pocit že sa dusim

  • 0
Odpovedať

Júlia Dominová 29.02.16 17:07

JD
karma
-1.00

Priznám, že v saune som ešte nebola, ani ma to veľmi neláka, aj keď je to prospešné. Ale vybrala by som si parnú alebo solnú saunu :)

  • 0
Odpovedať

Andrea Kyjanicová 29.02.16 17:13

AK
karma
-1.00

v saune som este nebola,ale nemam rada a tazko mi je,ked je teplo...

  • 0
Odpovedať

Mária Zámečníková 29.02.16 20:18

MZ
karma
-1.00

Občas sa zadarí a aj my ideme do sauny.. Najviac mi dá zabrať asi tá fínska, ale ten pocit, keď z nej vyjdem je na nezaplatenie.. Určite odporúčam.. Aj priateľovi pomohla s dýchaním, najmä soľná :). A už mám aj tip na víkend, ďakujem :)).. hlavne za rady :)

  • 0
Odpovedať

Miriama Rusinová 02.03.16 15:59

MR
karma
-1.00

bola som vo fínskej saune a super a rada by som vyskúšala každý jeden druh sauny mám rada takýto relax.

  • 0
Odpovedať

Anna Kralovičová 03.03.16 00:36

AK
karma
64.00

Škoda, že mám kŕčové žily, inak by som do sauny určite chodila, v mojom prípade sa sauna neodporúča, lebo môže ešte viac uškodiť.

  • 0
Odpovedať

Katarína Janotíková 03.03.16 13:14

KJ
karma
-1.00

Soľnú saunu mám rada

  • 0
Odpovedať

Lenka Lapuniková 10.03.16 17:50

LL
karma
-1.00

Vyskúšala som všetky druhy sáun, najviac mi vyhovuje parná, soľná a potom infra. Milujem wellness a ten pocit, keď človek zabudne na všetky starosti.

  • 0
Odpovedať

Anna Kristova 15.05.16 17:56

AK
karma
113.00

v saune som už bola ale v zime

  • 0
Odpovedať

Čo čítajú ostatní

Svadobný kočiar: Na čo myslieť pri jeho objednávaní
Rady a inšpirácie

Svadobný kočiar: Na čo myslieť pri jeho objednávaní

  • 32
  • 0
  • 04.07.2019
Svadba na pieskovej pláži: Ako na to? A na čo si dať pozor?
Rady a inšpirácie

Svadba na pieskovej pláži: Ako na to? A na čo si dať pozor?

  • 30
  • 0
  • 30.05.2019
Svadobný účes z krátkych vlasov: Elegancia v skratke
Svadobné účesy

Svadobný účes z krátkych vlasov: Elegancia v skratke

  • 111
  • 3
  • 20.06.2019
TOPlist