Most. Je to dopravná stavba spájajúca dva body za účelom zabezpečiť prechod ponad určitú prekážku. Prvými mostami boli s najväčšou pravdepodobnosťou primitívne lávky z kmeňov stromov. Pokrok v technológiách neskôr umožnil stavať drevené mosty i závesné lávky. V období rímskej ríše poznali klenbu, vďaka ktorej bolo možné stavať mosty z kameňa. V blízkosti veľkých miest sa stavali akvadukty, z ktorých niektoré stoja dodnes a sú hodnotnými pamiatkami.
S nástupom gotiky a rozvojom kráľovstiev konštrukciu mosta zdokonalil – stavali ich s väčšími oblúkmi. V období renesancie došlo k ďalšej zmene – v 16. storočí mali mosty ľahšie piliere a boli širšie. Veľké zmeny vo výstavbe mostov priniesla industrializácia. Rozvoj železnice zvýšil dopyt po takýchto stavbách, ktoré museli byť lacnejšie a odolnejšie. Zo začiatku sa stavali ešte drevené mosty, viadukty z kameňa a tehál, postupne sa stále viac využívala liatina. Prvý most zo železa bol postavený v roku 1779 cez rieku Severn v Anglicku. Keď sa zlepšila výroba ocele, začali sa stavať i mosty oceľové.
V 19. a 20. storočí dosiahla oceľ takej pevnosti, že mosty mohli byť reťazové a lanové s veľkým rozpätím. V 20. storočí pri konštrukcií mostov a viaduktov prevládal betón, železobetón a predpätý betón.
Mosty ako umelecké diela
Vo svete architektúry možno nie je nič užitočnejšie ako most. Tieto preklenovacie štruktúry nám umožňujú bezpečne prechádzať cez „medzeru". Mnohí z vás si možno myslia, že mosty nie sú práve tými stavbami, na ktorých by sa architekti nevedeli vyhrať tak, ako napríklad pri budovách či mrakodrapoch. Mýlite sa. To, že ich funkcia je najmä úžitková ešte neznamená, že ich dizajn musí byť nudný a jednotvárny. V skutočnosti sú to mosty, na ktorých niektorí z najväčších architektov sveta ukazujú, čo ich tvorivé mysle dokážu.
My vám prinášame niekoľko dôkazov toho, že i mosty môžu byť umeleckými dielami. Nech sa páči!
Neprehliadni: Nádych, výdych: Prinášame ti 7 najkrajších mostov na svete!