Pozor na kabelky! Nosíte ich správne?

Pozor na kabelky! Nosíte ich správne?
  • 13.07.2014
  • Barbora Daxner

  • 20
  • 7

Ich nesprávnym nosením si môžete privodiť migrénu, skoliózu, zhoršené dýchanie či problémy s kĺbmi.

Ktorá z nás sa bez nej zaobíde? Veľká, malá, aktovková, listová, cez rameno, do ruky… Kabelka je nielen praktická nevyhnutnosť, ale aj štýlový a nenahraditeľný módny doplnok každej ženy.

Je všetkým na očiach, podčiarkne celý outfit a zároveň vysiela do okolia informácie o osobnosti jej majiteľky. Cena tých najkultovejších sa šplhá do závratných výšok a vari každá z nás túži po „vuittonke”, „guesske” či „chanelke”. Móda je jedna vec, vedeli ste však to, že jej nesprávne nosenie spôsobuje rôzne vážne zdravotné problémy? 

Odporúčame prečítať: Bižutéria a šperky, ktorými okúzlite okolie

ako nosiť kabelku

Zdroj: Shutterstock®

Neblahé následky

Fyzioterapeutovi postačí pohľad na váš chrbát, plecia, či držanie tela a okamžite dokáže odhadnúť, akým spôsobom nosíte kabelku. Väčšina žien totiž má kabelku zavesenú neprestajne iba na jednom pleci, a tým nesúmerne zaťažuje ramenný pletenec, celú chrbticu, od krčnej až po bedrovú a sťažujú si aj dýchanie. Dlhodobé nesprávne nosenie kabelky môže dokonca viesť až ku skolióze, teda ku odklonu chrbtice od jej prirodzeného zakrivenia.  „Najprv vzniká medzi jednotlivými chrbtovými svalmi nerovnováha, takzvané skoliotické držanie. Svaly sú na jednej strane hypertrofované a preťažené, čo môže viesť aj ku vzniku takzvaných „trigger pointov“, spúšťových bodov vo svaloch, ktoré môžu vyvolávať nepríjemné bolesti.

Odporúčame prečítať: Kvetinové vzory sú toto leto in

Ak svaly jednostranným nosením ťažkej kabelky dlhodobo nútite do určitého postavenia, dochádza k funkčným zmenám v organizme a následne aj k štrukturálnym zmenám v chrbtici, z ktorých vzniká skolióza. Pri vyšších stupňoch vychýlenia chrbtice môže prísť k zmene postavenia jednotlivých segmentov chrbtice voči sebe, a s tým aj ku zmene postavenia rebier. Prejaví sa to zhoršeným dýchaním a ďalšími problémami súvisiacimi s tým, že rebrá tlačia na vnútorné orgány,” opisuje neblahé následky fyzioterapeutka Katarína Kotulová z fyzioterapeutického centra PROFY. Keď vás teda neprestajne pobolieva hlava alebo chrbát, ťažšie sa vám dýcha a máte stuhnutú šiju, zamyslite sa nad tým, akým spôsobom nosíte kabelku. Robíte to správne?

ako nosiť správne kabelku

Zdroj: Shutterstock®

Striedajte strany

Najdôležitejšia zásada pri nosení kabeliek znie takto: Striedajte strany. Tak často, ako sa len dá. Áno, áno, zvyk je železná košeľa a pre väčšinu z nás je neprirodzené a nepredstaviteľné nosiť kabelku striedavo raz na jednom pleci, potom na druhom. Môžeme sa o to snažiť, no beztak napokon skončíme s kabelkou prehodenou cez „naše obľúbené” plece. Dlhodobým jednostranným zaťažením, najmä ak máte kabelku napchatú na prasknutie a váži pol tony, si však naozaj zarábate na vážne zdravotné problémy.

V mene svojho zdravia sa pokúste zmeniť návyky a skutočne strany striedať. Striedanie strán sa týka aj kabeliek, ktoré sa nosia do kríža. Zabránite tak extrémnemu preťažovaniu svalov ramena, šije a chrbta. A ochránite sa pred migrénami a inými nepríjemnými bolesťami, ktorými sa telo sťažuje, že s ním zle zaobchádzame. Fyzioterapeutka Katarína Kotulová upozorňuje aj na časté nosenie kabelky prehodenej cez predlaktie. Ak v nej máte viac predmetov ako len lesk na pery a kľúče, teda má svoju „váhu”, preťažujete nielen predlaktie, ale aj celý ramenný pletenec.

Odporúčame prečítať: Kabelka - naša verná spoločníčka

Mnohí ľudia v dnešnej dobe trpia hypermobilitou, to znamená, že majú väčší rozsah pohyblivosti kĺbov ako je norma, čo spôsobuje nestabilitu segmentu. Sprievodným znakom je bolesť kĺbov a skorý nábeh na artrózu kĺbov. Pravidelné nosenie kabelky na predlaktí môže teda pri výskyte hypermobility taktiež negatívne pôsobiť na ramenný a lakťový kĺb,” hovorí

ako nosiť správne kabelku

Zdroj: Shutterstock®

Zbavte sa zbytočností

Ďalšou dôležitou zásadou je čo najmenšia hmotnosť kabelky. Fyzioterapeutka odporúča nenosiť v kabelkách priveľkú záťaž. Urobte vo svojej kabelke poriadny prievan a vyhoďte všetko, čo v daný deň akútne nepotrebujete. Povedzme si to narovinu, načo sú vám tri druhy lesku na pery, dve voňavky a mnohé iné predmety? Neraz nosíme v kabelke hromadu zbytočností len zo zotrvačnosti, veď čo ak náhodou…Každý gram sa ráta a tu ide o zdravie

ako nosiť kabelku

Zdroj: Shutterstock®

Obozretne s ramienkami

Pri výbere kabelky klaďte dôraz na typ ramienok. Radšej siahnite po takej, ktorá má širšie ramienka. „Úzke ramienka viac tlačia na trapézové svaly a môžu provokovať vznik už spomínaných „trigger pointov”, malých hmatateľných svalových uzlíkov, ktoré vyvolávajú širokú paletu zdravotných ťažkostí. V dôsledku toho môžu svaly stuhnúť a bolieť. Širšie ramienka naopak rozložia tlak na väčšiu plochu pleca či chrbta,” hovorí Katarína Kotulová z fyzioterapeutického centra PROFY.

Odporúčame prečítať: Pripravte sa na štýlovú jeseň

Ak nosíte ruksak, dajte si pozor na to, ako máte nastavené popruhy. „Pokiaľ nie sú v rovnakej dĺžke, opäť zaťažujete viac jednu stranu chrbta a môže prísť k nerovnováhe. Dôležitá je aj dĺžka popruhov. Ak sú priveľmi dlhé, ťahá vás to dozadu a telo to kompenzuje zmenou sklonu medzi hrudníkom a panvou. Zaťažuje sa tým nielen chrbát, ale ovplyvňuje to dýchanie, brušné svaly, fungovanie bránice a svaly panvového dna,” hovorí fyzioterapeutka Katarína Kotulová.

ako nosiť kabelku

Zdroj: Shutterstock®

Dodáva, že ľudské telo sa správa ako súbor šnúrok alebo pružín, ktoré sú rozložené v priestore a navzájom prepojené. Akonáhle jedna pružina zmení svoju polohu a napätie, zvyšné sa jej prispôsobia a navzájom sa ovplyvňujú. Preto aj taká nevinná záležitosť ako nosenie kabelky, dokáže z dlhodobého hľadiska poriadne zamiešať karty v našom celkovom zdravotnom stave. A neraz pritom stačí nepatrná a bezbolestná prevencia.

Zdroj foto: www.thinkstockphotos.com

  • 20
  • 7
Návrat hore
Autor článku

7 komentárov

Alena Cabakova 13.07.14 08:29

karma
86.00

Je pravda, ze kabelky mame poriadne plne, kedze treba byt pripravene na vsetko :) no a potom trpi nas chrbat. A striedanie ramien teda moc neriesim, no asi naozaj zacnem.

  • 0
Odpovedať

Martina Zahoranová 13.07.14 08:37

MZ
karma
92.00

no ja mám väčšinou dosť ťažké kabelky a neviem čo by som z nich vyradila keďže tam nosím iba "veľmi potrebné veci", najradšej mám kabelky prehodené krížom cez hrudník, tie sú moje najobľúbenejšie

  • 0
Odpovedať

anka - fb anka all saga saganová 13.07.14 09:34

A-FAASS
karma
-1.00

aby moja kabelka nebola tažká tak , vždy vytiahnem dáždník, ale uz sa mi stalo viac krát že som ho potrebovala a musela som si kupit.

  • 0
Odpovedať

Ivana Goliašová 13.07.14 10:04

IG
karma
-1.00

Ja stále ak vyhodím veci z kabelky, presne vtedy ich potrebujem :D. A taktiež mám kabelku stále ťažkú, ale zvyknem striedať ruky, resp. krížom cez seba.

  • 0
Odpovedať

Katarína Šutvajová 13.07.14 17:40

karma
-1.00

to je presne kôj prípad, nosím kabelku väčšinou iba na pravom pleci a potom ma bolí chrbát

  • 0
Odpovedať

Miriama Rusinová 29.08.14 13:57

MR
karma
-1.00

milujem kabelky :)

  • 0
Odpovedať

Alena Ďurechová 04.09.16 03:15

karma
92.00

To je presne aj môj problém. Boľavý chrbátik, pravá ruka a rameno. Striedam ruky, ale podvedome vždy skončí v tej pravej. Tento rok som na jar vymenila aspoň peňaženku "buxu" za malú a k tomu som si kúpila obal na 20 kartičiek. Ostatné som vytriedila, bez milosti vyhodila a 3-4 najčastejšie používané karty v pohode zmestím do malej peňaženky. Dáždnik mám jeden vždy v práci, ďalší v aute a doma :-)

  • 0
Odpovedať

Čo čítajú ostatní

Tvár

Domáce masky na spálenú pokožku: Aká je SOS záchrana?

  • 108
  • 1
  • 06.07.2020
Vlasy

TOP inšpirácie na krátke účesy: Tieto premeny fakt stoja za to!

  • 58
  • 6
  • 07.10.2020
Kozmetické novinky

Kokosový olej v kozmetike: Príjemné pokušenie, ktoré stojí za to!

  • 31
  • 5
  • 28.08.2020
TOPlist