Registrácia Prihlásenie

Daj zbohom vráskam! Tieto potraviny podporujúce kolagén ti pomôžu!

  • 22.09.2018
  • Simona Kostková

Po čom ženy túžia? Okrem lásky od dobrého muža, krásnych lodičiek, poslušných detí či rozprávkového domu, to je aj večná mladosť. Je dosiahnuteľná alebo ide iba o zbožné prianie, ktoré okrem plastického chirurga nedokáže splniť nikto iný? Pozor milé dámy, máme pre vás úžasnú novinku! Krásnu a mladú pleť, bez zbytočných vrások, si môžete „vytvoriť“ aj vy samy a to z pohodlia domova.

Kolagén je látka, ktorá sa nachádza v našom tele a je hlavným hrdinom v boji proti vráskam či bolestivým kĺbom. Poznáme 8 potravín, ktoré vám ho prirodzenou cestou doplnia a postarajú sa o vašu krásnu pokožku. Odhaľte recept na večnú krásu! 

Keď sa kolagén prestane tvoriť...

Kolagén patrí medzi bielkoviny, ktoré sa vyskytujú v tkanivách a tvoria podpornú vrstvu. Podieľa sa na tvare, pružnosti a pevnosti jednotlivých buniek pokožky, vďaka čomu máme pleť vypnutú a bez vrások. S pokročilým vekom, tak ako to je so všetkým v našom tele, klesá jeho tvorba, čo sa prejaví vznikom prvých vrások. Je prirodzené, že u niektorých tento dej nastane po tridsiatke a u niektorých až tesne po päťdesiatke. Každá sme iná a hlavne každá z nás sa inak stará o svoje telo aj o svoju pokožku.

Dôvod, pre ktorý mnohé ženy podstupujú vyhladzovanie vrások, je jednoduchý – je to najrýchlejšia cesta ku krásnej pokožke, pretože akonáhle sa spomalí tvorba kolagénu, nedá sa žiadnym iným spôsobom urýchliť či dokonca obnoviť. Kolagén tak musíme do tela dostávať iba pomocou stravy. Spomalenie tvorby kolagénu začína väčšinou okolo 25-tky a práve to by malo byť obdobie, kedy intenzívne začneme prijímať potraviny, z ktorých si telo dokáže vytvoriť kolagén a dopĺňať ho tam, kde chýba. Zaujímavosťou je, že chýbajúci kolagén si môžete všimnúť aj na nechtoch a vlasoch, v ktorých sa taktiež nachádza.

Zaujme ťa: Vieš, čo je vitiligo? Zisti viac o tomto kožnom ochorení!

kedy vznikajú vrásky

Zdroj: Shutterstock®

Starnutie pokožky nesúvisí iba s vekom

Okrem veku sa na spomaľovaní tvorby kolagénu podieľajú aj negatívne faktory, za ktoré si väčšinou môžeme sami. Za urýchlenie procesu starnutia pokožky môžu hormonálne zmeny, slnko, dehydratácia, drogy a lieky, fajčenie, prepracovanosť, nedostatok živín, stres, črevné ťažkosti a mnohé ďalšie. Neustále naháňanie, stres, málo spánku, veľa práce a nevyvážená strava sú jasným predpokladom na to, že budete mať vrások viac, ako vaše rovesníčky, ktoré majú pokojnejší spôsob života.

Ak neviete niektorú z týchto vecí zmeniť, poprípade ani zmena nepomáha, vyskúšajte pridať aspoň jednu z týchto látok do svojho jedálnička. Klasickým „liekom“ na vrásky je vitamín C, ktorý sa nachádza vo väčšine ovocia aj zeleniny a antioxidanty, ktoré sa v nich tiež nachádzajú. A to nie je všetko, toto je ďalších 8 potravín, vďaka ktorým si prirodzene zvýšite tvorbu kolagénu!

potraviny podporujúce tvorbu kolagénu

Zdroj: Shutterstock®

Tieto potraviny podporia tvorbu kolagénu:

  • Vitamíny. Nielen vitamín C je dobrý priateľ našej pokožky, ale takmer všetky vitamíny. Avšak kľúčové je céčko, ktoré sa priamo podieľa na tvorbe kolagénu. Najviac ho obsahujú pomaranče, paprika, jahody, brokolica, paradajky a kapusta. Najlepšie urobíte, ak ich zjete surové, pretože tak prijmete vyššie množstvo vitamínu. Aj vitamíny zo skupiny B a E sa podieľajú na produkcii kolagénu. Silný vplyv má aj vitamín A, ktorý by ste si mali aplikovať priamo na pokožku za pomoci krému či séra.  

  • Fytoestrogény. Estrogén je pre tvorbu kolagénu mimoriadne dôležitý a jeho produkcia vekom prirodzene klesá, rovnako ako to je pri kolagéne. Doplniť si ho do tela môžete vďaka niektorým rastlinám, ktoré obsahujú fytoestrogén. Sú to napríklad sójové bôby a výrobky z nich, otruby, hrach, fazuľa, ľanové semienka, lucerna a kel. Vďaka dostatočnému množstvu estrogénu sa spomalí strata kolagénu.

  • Želatína. Poznáme ju hlavne my ženy z kuchyne, no nejde o nič iné, než o tepelne upravený kolagén. Je preto jasné, že práve ona je vhodným pomocníkom na vyhladenie vrások, ale i na iné trápenia. Konzumáciou želatíny sa vám nielen doplní chýbajúci kolagén v pokožke, ale aj v kĺboch a chrupavkách. Získať ju môžete jednoducho – vývarom z kostí a chrupaviek.  Spolu so želatínou sa odporúča konzumovať aj morský kolagén, ktorý je trošku drahším doplnkom, ale dokonalo nahradí chýbajúci kolagén a navyše vedie k obnove buniek.

  • Katechín. Ten sa nachádza v čajoch, ako je zelený či biely, ktoré sú známe svojím omladzujúcim účinkom na pleť a navyše dokážu chrániť aj tkanivá. Katechín je silný antioxidant, ktorého najviac nájdete v zelenom čaji. Dokáže chrániť bunky pred voľnými radikálmi a tým aj bráni akémukoľvek poškodeniu pleti.

na čo je dobrá želatína

Zdroj: Shutterstock®

  • Organická srvátka. Pomerne zaujímavé zistenie o srvátke viedlo k tomu, že je uznávaným urýchľovačom produkcie kolagénu. A samozrejme odporúča sa jesť práve tá organická, ktorá neobsahuje žiadne neželané chemikálie.

  • L-arginín. Práve táto aminokyselina je mimoriadne užitočná pri hojení rán a nie je preto žiadnym prekvapením, že dokáže pozitívne ovplyvniť aj tvorbu kolagénu. Vplýva priamo na jeho produkciu v koži. Nájdete ju v sezamových semenách, šošovici aj v morských plodoch či špenáte.

  • Omega-3 mastné kyseliny. Majú podobnú funkciu ako kolagén - udržiavajú pokožku pevnú a pružnú. Je preto vhodné neustále si dopĺňať ich do tela, i kvôli ďalším účinkom, ktoré majú na naše telo. Bohatým zdrojom sú ryby a olej z ľanových semienok.

  • Luteín. Je ďalším silným antioxidantom, ktorý dokáže ochrániť naše telo pred oxidačným stresom a voľnými radikálmi, čím v konečnom dôsledku chráni aj našu pokožku. Navyše pôsobí veľmi priaznivo na naše oči, ktoré chráni pred dopadajúcim UV svetlom. Nájdete ho skoro v každej zelenej zelenine, v mrkve, v pistáciách, v uvarenom vajci a hrachu.

Musíš vidieť: Olej života: Aké účinky má Inca Inchii na našu pleť?


Návrat hore
Autor článku

10 komentárov

Ľubica Šťastná 22.09.18 06:41

ĽŠ
karma
110.00

Výborný článok!

  • 1
Odpovedať

Soňa Krátka 22.09.18 12:39

SK
karma
92.00

dobré vedieť

  • 0
Odpovedať

Jana Komadová 22.09.18 21:13

JK
karma
111.00

Snažím sa konzumovat tieto potraviny z každého troška

  • 0
Odpovedať

Margaret Zimova 22.09.18 22:27

MZ
karma
-1.00

Skvelý článok, veľa som si z neho vzala a určite aj mnohé vyskúšam ... ĎAKUJEM

  • 0
Odpovedať

Jana Uhrová 23.09.18 14:00

JU
karma
103.00

o niektorých som aj vedela, no aj som sa dozvedela niečo nové :)

  • 0
Odpovedať

Mária Maxianová 23.09.18 16:24

MM
karma
105.00

takže zasa pestrá zdravá strava a životný štýl

  • 0
Odpovedať

Lenka Piovarciova 27.09.18 07:40

LP
karma
-1.00

dobry clanok

  • 0
Odpovedať

Anton Marek 27.09.18 17:04

karma
100.00

Luteín beriem kvôli očiam, ale ten nápad so želatínou sa mi páči :)

  • 0
Odpovedať

Zuzana Szocsova 11.11.18 22:57

ZS
karma
100.00

no niektore veci v jedalnicku mam... :)

  • 0
Odpovedať

Brenda Bolibruchová 26.02.19 11:21

BB
karma
-1.00

ja si ho dopĺňam sem tam so špíkom a malinami a cez rok pravidelne na ráno pohár s collalloc-om

  • 0
Odpovedať

Čo čítajú ostatní

Prečo konzumovať sušené slivky? Ženy aj muži by sa v nich mali topiť
Zdravie

Prečo konzumovať sušené slivky? Ženy aj muži by sa v nich mali topiť

  • 56
  • 15
  • 08.10.2019
Nadmerný smäd – nedostatok tekutín alebo príznak ochorenia? Pozor, môže to byť vážne!
Zdravie

Nadmerný smäd – nedostatok tekutín alebo príznak ochorenia? Pozor, môže to byť vážne!

  • 66
  • 0
  • 01.08.2019
Ženský pohľad na: Ford Ranger 3,2 TDCi, Wild Track Plus – akčný týždeň s americkou legendou
Auto

Ženský pohľad na: Ford Ranger 3,2 TDCi, Wild Track Plus – akčný týždeň s americkou legendou

  • 37
  • 0
  • 30.08.2019
TOPlist