3 najčastejšie chyby v organizácii tréningu

3 najčastejšie chyby  v organizácii tréningu
  • 08.03.2014
  • Martin Roháček

    • Zdieľaj:
  • 10
  • 3

Bežne sa stretávam vo fitku so situáciami, ktoré sú dosť podstatné pre výkon, chudnutie aj prevenciu zranení, ktoré mnohí ľudia priam podceňujú. A tými tromi podstatnými situáciami je rozohriatie, rozcvičenie a záverečný strečing.

Aj ty patríš medzi tých športových nadšencov, ktorí prídu do fitka, prezlečú sa a hneď smerujú do posilňovne? Bez akéhokoľvek zahriatia a rozcvičenie siahajú po činkách a s malými jednoručkami rôzne vytáčajú zápästie, krúžia pažami a iné zastaralé kreácie? Následne v domnení, že si už rozcvičený, ideš priamo na vec? Tu nastávajú hneď dve chyby, jedna v zahriatí organizmu a druhá v rozcvičení a príprave svalstva na tréning!!! Tretia chyba, ktorú športoví nadšenci najviac robia a ani si neuvedomujú, koľko problémov si tým spôsobujú, je zanedbaný strečing na konci tréningu.

Vysvetlenie prvej chyby - Zahriatie organizmu pred cvičením.

Už fyzika nám hovorí o tom, že čím je vyššia teplota telesa, tým má teleso lepšiu vodivosť. To isté platí aj o našom tele. Mozog je náš hlavný počítač, ktorý vysiela nervové vzruchy cez nervy do svalov, ktoré následne vykonávajú svalovú činnosť. Dostatočne zahriaty organizmus má prirodzene vyššiu teplotu, preto aj vodivosť nervových vzruchov je efektívnejšia a rýchlejšia. Samotné zahriatie by malo trvať 5-7 minút v nízkom zaťažení, kedy sa človek nezadýcha, len pocíti zvýšenie telesnej teploty. Spôsobov zahriatia je mnoho. Využiť môžeme rôzne kardio stroje (chôdza na bežeckom páse, šliapanie na stacionárnom bycikli alebo orbitreku, či inom zariadení) alebo aj obyčajnú chôdzu na mieste, či ľahký jogging na mieste.

Vysvetlenie druhej chyby - Príprava svalstva na tréning.

Ako som hovoril, častokrát vidím pri rozcvičovaní nezmyselné pohyby s prídavnou záťažou, prípadne statický strečing. Statický strečing pred tréningom nie je úplne vhodný, pretože pôsobí na svalstvo ukľudňujúco a tým pádom ich pred výkon utlmuje, namiesto toho, aby sme svaly nabudili na tréningový výkon. Preto pred tréningom ako rozcvičenie a príprava jednotlivých svalových partií na výkon odporúčam zaradiť dynamický strečing. Tento druh strečingu nabudí svaly pred výkonom, takže sa budete cítiť výkonnejší, tiež znižuje riziko zranení.

ako robiť strečing po tréningu

Zdroj: Shutterstock®

Vysvetlenie tretej hlavne chyby - Strečing po tréningu.

Namáhané svaly sú z tréningu skrátené, vyčerpané, stuhnuté a preto ich treba uvoľniť, natiahnuť do pôvodnej dĺžky a upokojiť napätie v nich. Potom sa človek čuduje, prečo sa cíti taký tuhý, ráno sa mu ťažko vstáva z postele, často býva seknutý na chrbte, čo mu spôsobuje bolesti končatín a chrbta. Vhodná forma strečingu na konci tréningu je statická alebo post-izometrická strečingová metóda. Najmä pre ľudí so sedavým zamestnaním je strečing priam nevyhnutný, pretože trpia veľmi skrátenými svalmi. V tomto prípade je nutné posilňovať posturálne svaly (medzi tie hlavné patria brušné svaly a medzilopatkové svalstvo) a naťahovať fázické svaly (medzi tie hlavné partia svaly zadnej strany stehna, lýtkový sval, prsné svaly).

Preto či už ti ide o zvýšenie výkonnosti, chudnutie, vyformovanie postavy alebo naberanie svalovej hmoty, odporúčam ti dať do poriadku organizáciu svojho tréningu a určite sa to odrazí na tvojich výsledkoch.


    • Zdieľaj:
  • 10
  • 3
Návrat hore
Autor článku

Pre zapojenie sa do diskusie alebo súťaže je potrebné mať u nás na webe registráciu a byť prihlásený. Pokiaľ registráciu nemáte, vytvoríte si ju - TU.
A následne sa stačí prihlásiť a odpovedať na súťažnú otázku.

3 komentáre

Ivana Goliašová 08.03.14 16:48

IG
karma
-1.00

Je pravda, že ak je človek vo fitku, polovica zúčastnených letí rovno k činkám a strojom. Ja stále min. 10 minút bežím na páse. Kto chce cvičiť vo fitku mal by si tento článok prečítať, lebo stále lepšie vedieť, ako potom nariekať.

  • 0
Odpovedať

Andrejka Smutňáková 10.03.14 17:05

AS
karma
100.00

súhlasím :)

  • 0
Odpovedať

Žofia Skalošová 11.03.14 21:15

ŽS
karma
-1.00

Ja som nebola nikdy v ziadnej posilovni :-) neviem ako to tam funguje, ale jedno viem iste, cvicit sa da aj doma .. ja tak robím a ked potrebujem za pohybom "vypadnut von z domu" idem si zaplavat alebo idem niekam na turistiku .. nesmierne obohacujuce aktivity :-)

  • 0
Odpovedať

Čo čítajú ostatní

Pleťová kozmetika

TEST: Liptavia Termálny Prameň – krém na akné, ktorý je výhrou v lotérii?!

  • 101
  • 3
  • 19.10.2020
Pleťová kozmetika

TEST: Skrášľujúce ampulky od Matis – Pleťové sérum Lift & Plump

  • 6
  • 7
  • 22.09.2020
Dekoratívna kozmetika

TEST: Rúže GOSH Luxury v odtieňoch Adore a Nudity

  • 110
  • 6
  • 01.11.2020
TOPlist