Deficit minerálov: Spozorujte ho včas a neignorujte príznaky!

Deficit minerálov: Spozorujte ho včas a neignorujte príznaky!

  • 38
  • 10

Nielen vitamíny, ale aj minerály sú pre správny chod organizmu veľmi dôležité. Ak telu chýba niektorý z nich, dá to jasne najavo. Vtedy je najvyšší čas organizmu tieto látky doplniť. Deficit minerálov totiž spôsobuje aj vážnejšie zdravotné problémy.

Prinášame vám článok o tom, akými rôznymi spôsobmi sa nedostatok určitého minerálu môže ohlásiť. Stačí len neprehliadať signály!

Význam minerálov pre organizmus

Minerály sú látky anorganického pôvodu, ktoré si telo nedokáže vytvoriť, preto ich musí prijímať. Najvhodnejšie je doplnenie pestrou stravou. Samotný organizmus ich však z prijatej potravy musí byť schopný získať. Na tom sa podieľa stav zažívacieho traktu a hlavne pitný režim. Voda je totiž najdôležitejším rozpúšťadlom a prenášačom minerálov v tele. Minerály sa podieľajú na viacerých procesoch v ľudskom organizme ako súčasť hormónov, vitamínov a enzýmov.

Niektoré z nich potrebujeme prijímať vo vyšších množstvách. Ide o makroelementy, ktorými sú napríklad vápnik, draslík, síra, fosfor či horčík. Druhú kategóriu minerálov tvoria stopové prvky, látky, ktoré organizmus potrebuje iba v minimálnych dávkach. Sú to železo, zinok, mangán, bór aj jód. Ich nedostatok v tele spôsobuje narušenie rovnováhy, čo sa navonok prejavuje v podobe zdravotných problémov.

Bude vás zaujímať: Pokojný spánok vďaka mobilným aplikáciám? S týmito appkami áno!

Vápnik

Zdroj: Shutterstock®

Vplyv nedostatku najznámejších minerálov:

Vápnik

Vápnik patrí medzi najdôležitejšie minerály v ľudskom tele. Ak ho máte v tele nedostatok, prejaví sa to častými bolesťami kĺbov, nespavosťou či zvýšeným lámaním nechtov. U dospelých je ďalej typická väčšia kazivosť zubov. V prípade, že je organizmus ešte len vo fáze rastu, môže to spôsobiť oveľa väčšie zdravotné problémy, napríklad krivicu. Vápnik najlepšie doplníte mliečnymi výrobkami, sójou, lososom, slnečnicovými semenami, petržlenovou vňaťou aj orechmi.

Odporúčame: Akým spôsobom uvariť ryžu a prijať tak menej kalórií?

Horčík

Zdroj: Shutterstock®

Horčík

Horčík, alebo inak magnézium, napomáha pri vstrebávaní spomínaného vápnika. To znamená, že jeden bez druhého nevedia správne fungovať. Jeho absencia zvyšuje riziko srdcových ochorení. Navonok sa prejavuje nepravidelným búšením srdca, svalovými kŕčmi, stresom a nervozitou aj častými bolesťami hlavy. Hlavným zdrojom horčíka sú mak, mandle, kiwi, jahody, maliny, banány, ryža a ovsené vločky.

Bude vás zaujímať: Džínsová bunda sa stala celoročnou záležitosťou

Draslík

Zdroj: Shutterstock®

Draslík

Príznakmi nedostatku draslíka sú svalová slabosť, zápcha, nadúvanie alebo hučanie v ušiach. Objaviť sa môžu aj rôzne opuchy, nespavosť a poruchy srdečného rytmu. Pri veľkom a dlhodobom nedostatku tohto minerálu môže dôjsť až k zástave srdca. Predávkovanie draslíkom je však taktiež možné a nebezpečné. Ide o hyperkalciémiu, ktorá spôsobuje brnenie končatín a v horších prípadoch svalovú paralýzu. Keď vám chýba draslík, siahnite po banánoch, petržlene, fazuli, hrozienkach, rajčinách alebo zemiakoch.

Odporúčame: Oblečenie ako nové? Skúste tieto triky a tipy!

Železo

Zdroj: Shutterstock®

Železo

Železo je súčasťou hemoglobínu, čiže červeného krvného farbiva. Preto sa jeho nedostatok prejavuje anémiou. Spozorovať môžete aj väčšiu únavu, bledosť, malátnosť, lámanie nechtov, vypadávanie vlasov či búšenie srdca. Telo má oslabenú imunitu a je viac náchylné na rôzne infekcie. Do jedálnička zaraďte pažítku, droždie, petržlenovú vňať, žĺtky, orechy, cviklu, hovädzie mäso či uhorky. Citrusové plody i jahody zase zabezpečia lepšie vstrebanie železa do organizmu.

Bude vás zaujímať: Jednoduché a pritom delikátne rumové mafiny

Zinok

Zdroj: Shutterstock®

Zinok

Pri deficite zinku sa vám budú horšie hojiť rany. Charakteristické je aj častejšie prechladnutie, kožné problémy, viac zapáchajúci pot, zväčšenie prostaty, zníženie alebo strata chuti a čuchu a nepravidelná menštruácia. V ťažších prípadoch je znížená funkcia vaječníkov a menší počet spermií. Zvyšuje sa riziko cukrovky. Zinok nájdete v cibuli, vajíčkach, rybách, červenom mäse, cesnaku, brokolici i v orieškoch.

Odporúčame: Zdravý úsmev a čistý domov na jedno nabitie

Jód

Zdroj: Shutterstock®

Jód

Jód je veľmi dôležitý pre tvorbu hormónov štítnej žľazy. Pri jeho absencii sa štítna žľaza zväčšuje a v krajných prípadoch to vedie k vzniku strumy. Ide o chorobné zväčšenie štítnej žľazy viditeľné na prednej strane krku. Nedostatok sa ďalej prejavuje útlmom duševnej a fyzickej činnosti, ekzémami, nepravidelným menštruačným cyklom a zníženou kvalitou vlasov. Tie sú razom suché, lámavé a rýchlejšie šedivejú. Jód sa nachádza vo višniach, čerešniach, čokoláde, cibuli, morskej soli, rybách a iných morských živočíchoch. 

Odporúčame: Signály nechtov sú jasné, stačí ich vedieť rozlúštiť!


  • 38
  • 10
Návrat hore
Autor článku

10 komentárov

Daniela Bieliková 14.05.17 07:08

DB
karma
124.00

Skôr sa zameriavame na vitamíny, ale ako čítam aj minerály sú veľmi dôležité pre výživu...

  • 1
Odpovedať

Anna Kristova 14.05.17 08:10

AK
karma
112.00

denne zjesť 2 banány a je po problémoch

  • 0
Odpovedať

Soňa Krátka 14.05.17 08:34

SK
karma
119.00

budem si to musieť častejšie pripomínať...

  • 0
Odpovedať

Mária Maxianová 14.05.17 10:26

MM
karma
117.00

jedine pestrá a vyvážená strava nám zabezpečí prísun všetkých minerálov a vitamínov

  • 0
Odpovedať

Lucia Valková 14.05.17 11:03

LV
karma
115.00

Veľmi dobrý článok,mali by sme ho mať v kuchyni vyvesený.

  • 0
Odpovedať

Soňa Kelemenová 14.05.17 18:46

SK
karma
86.00

Stravovat sa doma......nejest fast food.....pestovat si v zahradke zeleninku....a je po problemoch

  • 0
Odpovedať

Mária Chromíková 15.05.17 09:45

MC
karma
114.00

Radá mám pestrú stravu a na zeleninu a ovocie nezabúdam.

  • 0
Odpovedať

Natália Homolová 15.05.17 17:22

NH
karma
91.00

Mne urcite chyba zinok takze uz viem ake potraviny treba v jednalnicku navysit

  • 0
Odpovedať

Anna Kralovičová 16.05.17 17:47

AK
karma
64.00

No pekne, vápnik mi podľa všetkého chýba, tak ho musím rýchlo doplniť, aby bolo všetko na poriadku.

  • 0
Odpovedať

Milka Damašková 17.05.17 02:33

MD
karma
115.00

Nedostatok železa ma dosť vytrápil, našťastie už s tým nemávam problémy. Niekedy ani pestrá strava nestačí a treba siahnuť po tabletkách.

  • 0
Odpovedať

Čo čítajú ostatní

Tvár

Prirodzene dlhé riasy? Máme pre teba 3 skvelé domáce recepty!

  • 40
  • 5
  • 30.05.2020
Kozmetické novinky

Vegánske sérum na riasy OPTILASH: Dlhé riasy a skvelý objem v jednom

  • 21
  • 3
  • 10.06.2020
Ostatné

Dokonalá aj na cestách? Osvoj si beauty tipy pre cestovateľky!

  • 61
  • 1
  • 07.07.2020
TOPlist