Horúce dni sú už za dverami. Povieme ti, ako sa chrániť pred úpalom

Horúce dni sú už za dverami. Povieme ti, ako sa chrániť pred úpalom

  • 60
  • 3

Horúce letné dni sa nezadržateľne blížia. Hoci by sme si mali teplé počasie v prvom rade vychutnávať, nemôžeme zabúdať na to, že pred slnkom sa musíme i dostatočne chrániť. K prehriatiu organizmu totiž môže dôjsť skutočne rýchlo. Úpal sa zvyčajne prejavuje malátnosťou či závratmi. Pridať sa môžu i bolesti hlavy. V nasledujúcom článku vám prezradíme zopár užitočných rád, ako sa chrániť pred úpalom. Taktiež vám povieme, ako podať postihnutému prvú pomoc.

Kto je ohrozený najviac?

Naše telo sa za normálnych okolností ochladzuje potením. Ak ochladzovací mechanizmus tela zlyháva, napríklad v dôsledku vysokých teplôt, dochádza k celkovému prehriatiu organizmu. Pri narušení termoregulačnej schopnosti organizmu totiž telo nedokáže dostatočne odvádzať prebytočné teplo. Následne vzniká úpal. Jeho príčinou je najmä dlhodobé zotrvávanie v prostredí s vysokou teplotou. Príčinou úpalu však nemusí byť len pobyt na priamom slnku. Rizikové je i horúce a zle vetrané prostredie, v ktorom je navyše vysoká vlhkosť vzduchu.

Vznik úpalu za týchto okolností podporí i väčšia fyzická aktivita, nepriedušné oblečenie a nedostatok tekutín. Úpal môže postihnúť v podstate každého. Viac ohrozené sú však deti do 4 rokov, starší jedinci, tehotné ženy či osoby, trpiace kardiovaskulárnymi alebo respiračnými ochoreniami. Do rizikovej skupiny môžeme tiež zaradiť ľudí s nadváhou. Pred úpalom by mali byť ostražité i osoby, užívajúce lieky na odvodnenie alebo vysoký krvný tlak.

Pozri aj: Hyperpigmentácia: Vieš, ako predísť nepekným škvrnám na pokožke?

príznaky úpalu

Zdroj: Shutterstock®

Ako sa úpal prejavuje?

Postihnutý v prvom rade začne pociťovať únavu a malátnosť. K tomu sa môžu pridať závraty, nevoľnosť či priamo vracanie. Príznakom úpalu je i zvýšená teplota, a to až nad 40 °C. U jedinca môžeme spozorovať zrýchlené dýchanie a pulz či dezorientáciu. Pokožka je bledá, suchá a horúca. Charakteristická je tiež absencia potu, čo je dôsledok zlyhania ochladzovacích mechanizmov tela. Postihnutý sa tiež môže sťažovať na bolesti hlavy, smäd či kŕče. Niekedy môže dôjsť dokonca k strate vedomia.

Úpal sa zvyčajne nepovažuje za žiadny vážny zdravotný problém, najmä ak je postihnutému podaná prvá pomoc a symptómy prehriatia pominú. V skutočne vážnych prípadoch však môže mať i horšie následky. Dôjsť môže napríklad k nervovým poruchám, poškodeniu mozgu či dokonca smrti.

prvá pomoc pri úpale

Zdroj: Shutterstock®

Nezabudnite na prvú pomoc!

Ak vo svojom okolí spozorujete na niekom príznaky úpalu, mali by ste mu bezodkladne podať prvú pomoc. Postihnutého najskôr presuňte do tieňa. Uložte ho do polosedu, prípadne mu vyzlečte nadbytočné vrstvy oblečenia. Následne sa mu snažte znížiť telesnú teplotu. Potrebné je doplnenie chýbajúcich tekutín. Jedincovi podávajte čistú alebo minerálnu vodu, prípadne vychladený čaj alebo mierne osolený nápoj.

Zabudnite na alkohol alebo akékoľvek lieky! Ochladenie tela zabezpečia aj studené obklady na zátylok, krk i slabiny. Účinná je aj studená sprcha, s ľadom však opatrne. Dôležité je totiž znižovať postihnutému teplotu postupne, aby nedošlo k šoku. Ak je postihnutý v bezvedomí, uložte ho na bok do stabilizačnej polohy a v prípade potreby privolajte lekársku pomoc.

prevencia pred úpalom

Zdroj: Shutterstock®

Je lepšie sa pred ním chrániť

Rôznym zdravotným problémom by sme mali v prvom rade predchádzať. Je to totiž oveľa jednoduchšie, ako neskôr riešiť vzniknuté komplikácie. V poludňajších hodinách sa počas horúcich dní vyhýbajte priamemu slnku. Nezabúdajte na pitný režim! Dostatok tekutín v tele totiž zabezpečí aj potenie, vďaka čomu sa organizmus dokáže účinne ochladzovať. Voľte skôr nesýtené a nesladené nápoje. Tekutiny si stačí dopriať v menších dávkach, no pravidelne.

Vysokým teplotám by ste mali prispôsobiť aj svoj odev. Stavte na prírodné materiály, ako bavlna alebo ľan, pod ktorými môže pokožka dýchať. Oblečenie by malo byť voľné a ľahké, najlepšie v svetlejších farbách. Nezabúdajte ani na pokrývku hlavy! Klobúky sú stále moderné, stačí nájsť ten pravý. Príjemné ochladenie vám môže poskytnúť i vejár. Ak je vonku skutočne teplo, väčšiu fyzickú námahu radšej obmedzte.    

Odporúčame: Šokujúce mýty o cukre: Čo potrebuješ vedieť o tomto tichom zabijakovi?


  • 60
  • 3
Návrat hore
Autor článku

3 komentáre

Iva Modra 27.05.18 09:54

IM
karma
-1.00

https://interklinik.wordpress.com/

  • 0
Odpovedať

Elena Švachová 27.05.18 21:27

karma
136.00

Slnko je oveľa intenzívnejšie ako pred niekoľkými (30) rokmi.Ked boli naše deti malé,chodili sme s nimi k vode na celý deň.Vydržali sme sa kúpať,opaľovať...Teraz nevydržím na priamom slnku ani pol hodinu.

  • 0
Odpovedať

Zdena Paňková 22.06.18 08:22

ZP
karma
100.00

Nezdržujem sa na slnku, ale vysoké teploty mi aj tak spôsobujú problémy. Pijem veľa vody, zdržujem sa v tieni, keď sa dá a snažím sa byt počas noci vychladiť pretože nemám rada klímu. Včera som mala pocit, že som sa prehriala a tak po príchode z práce som zvolila kľud na gauči až kým prestalo slnko svietiť. Nedalo sa fungovať.

  • 0
Odpovedať

Čo čítajú ostatní

Zdravie

Čím si ťa získa olej z pekanových orechov? Využiješ ho v kuchyni i kúpeľni!

  • 52
  • 5
  • 20.09.2020
Zdravie

Čo je sklerodermia? Zisti, či patríš k tým, ktorých ohrozuje najčastejšie!

  • 78
  • 3
  • 15.07.2020
Domácnosť

Osvedčený návod na čistenie žalúzií: Rýchly a jednoduchý!

  • 46
  • 3
  • 21.09.2020
TOPlist