Registrácia Prihlásenie

Aké sú účinky koenzýmu Q10? Je to pre nás nevyhnutý životabudič?


Ľudský organizmus potrebuje pre správnu funkciu obrovské množstvo živín a rozličných látok. Cukry, tuky, bielkoviny, vitamíny či minerály – to všetko potrebuje naše telo v dostatočnom množstve, v opačnom prípade totiž môže dôjsť k rozvoju rozličných zdravotných ťažkostí. Dôležité pre naše zdravie sú aj látky s antioxidačnými účinkami. Sem radíme napríklad i prírodné farbivá karotenoidy. Patrí medzi ne známy betakarotén a taktiež i luetín a zeaxantín. V dnešnom článku sa rovnako pozrieme na význam jednej látky pre naše telo, ktorou je koenzým Q10. Zistite, aké sú účinky koenzýmu Q10 a ako ho telu doprajeme v dostatočnom množstve.

Čo je koenzým Q10?

Koenzým Q10 je látka fungujúca v ľudskom tele ako koenzým, respektíve látka patriaca so skupiny ubichinónov s účinkami podobnými vitamínom. Pod pojmom koenzým rozumieme látku nebielkovinovej povahy, ktorá je súčasťou zložených enzýmov. Koenzýmy sú vo všeobecnosti dôležité z hľadiska biochemických reakcií a taktiež pri procese prenosu elektrónov medzi rozličnými enzýmami. Koenzým Q10 je konkrétne nevyhnutný pri tvorbe a prenose okamžitej energie do orgánov. Ovplyvňuje energetický metabolizmus prakticky každej bunky ľudského tela.

Koenzým Q10 je v ľudskom tele najviac zastúpený v orgánoch, ktoré sú závislé od príjmu energie. Potrebujú ho naše pľúca, srdce či pečeň. Túto látku si v určitom množstve produkuje telo samo, no zvyšujúcim sa vekom produkcia postupne klesá. Nedostatok tohto koenzýmu má pritom na ľudský organizmus negatívny vplyv. Môže to spôsobiť zníženie imunity, nadmernú únavu, stratu koncentrácie, menšiu vitalitu a nedostatočnú výkonnosť, rýchlejšie starnutie, problémy so srdcom aj prenosom nervových vzruchov. V prípade dlhodobého a nadmerného deficitu koenzýmu Q10 dochádza i k zvyšovaniu rizika vzniku kardiovaskulárnych a neurologických ochorení.

Pozri aj: Ktoré vajíčka sú zdravšie než slepačie? Dokážu predísť vzniku rakoviny?

koenzým Q10

Zdroj: Shutterstock®

Aké má účinky na naše zdravie?

Koenzým Q10 má silné antioxidačné účinky. Pôsobí proti voľným radikálom v mitochondriách aj na lipidových membránach. Zabezpečuje tak ochranu orgánov pred starnutím buniek. Jeho dostatočná hladina v organizme má veľký význam pre zdravie a dobrý stav srdcovo-cievneho systému. Rovnako sa podieľa na ochrane a správnej funkcii nervového systému. Okrem toho chráni koenzým Q10 organizmus aj pred poklesom imunity, únavou a preťažením. Taktiež podporuje obnovu kože a spomaľuje proces jej starnutia. Dostatok tejto látky v tele ďalej vplýva aj na plodnosť, dobrý stav ďasien i krvný tlak.

Dostatočné hladiny koenzýmu Q10 prispievajú k prevencii mnohých vážnych zdravotných problémov. Znižujú riziko infarktu myokardu, Alzheimerovej choroby či iných degeneratívnych ochorení centrálnej nervovej sústavy. Koenzým Q10 nachádza priamo i terapeutické využitie. Nápomocný sa ukázal vo väčšej alebo menšej miere pri liečbe aterosklerózy, tinitu (pískanie v ušiach), diabetu, demencie, chronickej únavy aj niektorých kožných ochorení. Ako sme spomenuli vyššie, deficit koenzýmu Q10 má na zdravie človeka výrazne negatívny vplyv. K nedostatku prispieva vyšší vek, fajčenie aj konzumácia alkoholu, nadmerný stres či zlá životospráva.

zdroje koenzýmu Q10

Zdroj: Shutterstock®

Ako ho telu dopriať?

Ako sme už spomenuli, koenzým Q10 si ľudské telo vytvára samo. Produkcia však vekom klesá, a preto je nevyhnutné dopriať telu túto látku aj z iných zdrojov. V prvom rade môžeme povedať, že zdrojom koenzýmu Q10 je aj pestrá strava. V určitých množstvách ho totiž nájdeme vo viacerých potravinách. Medzi najlepšie zdroje koenzýmu Q10 radíme ryby. Do jedálnička pravidelne zaraďte lososa, makrely, tuniaky aj iné dary mora. Taktiež sa nachádza v hovädzom mäse či vnútornostiach. Zdrojom sú i vajíčka. Koenzým Q10 však nájdeme aj v potravinách rastlinného pôvodu. Jeho zdrojom sú rastlinné oleje, brokolica, špenát či karfiol, strukoviny, mnohé olejnaté semená aj oriešky. 

Dôležité je však spomenúť, že tepelnou úpravou sa obsah tohto koenzýmu v daných potravinách značne znižuje. Ďalšou možnosťou, ako doplniť telu koenzým Q10, je vo forme doplnkov stravy z lekárne. Tento koenzým sa užíva v tabletách, podobne ako vitamíny či minerály. Jeho užívanie je spravidla bezpečné pre väčšinu populácie. Samozrejme, dopĺňanie koenzýmu Q10 pomocou výživových doplnkov je vhodné prekonzultovať s lekárom. Taktiež je ho nevyhnutné užívať iba v odporúčanom množstve, tak ako je uvedené na obale produktu alebo v príbalovom letáku.

Odporúčame: Recepty na domáci peeling na tvár: Dopraj pleti očistu bez chémie!


Návrat hore
Autor článku

6 komentárov

Ľubica Šťastná 20.11.19 06:24

ĽŠ
karma
103.00

Veľmi významná látka pre ľudské telo; výborný článok!

  • 0
Odpovedať

Mária Chromíková 20.11.19 08:27

MC
karma
110.00

Všetci ho odporúčajú ...

  • 0
Odpovedať

Mária Reibergerová 20.11.19 09:26

MR
karma
105.00

ryby máme často v jedálničku tak hádam ho máme dosť :-)

  • 0
Odpovedať

Marika Michálková 20.11.19 12:37

MM
karma
115.00

Zaujímavé informácie

  • 0
Odpovedať

Katarína Konečná 20.11.19 12:47

KK
karma
105.00

poučný článok, práve dnes som jedla špenát a jeme často aj ryby

  • 0
Odpovedať

Elena Švachová 20.11.19 23:11

karma
108.00

Super,zas som sa dozvedela niečo nové a poučné.

  • 0
Odpovedať

Čo čítajú ostatní

Ako si vyrobiť domáci tvaroh? Vyskúšaj tiež 3 recepty na skvelé dezerty
Dezerty

Ako si vyrobiť domáci tvaroh? Vyskúšaj tiež 3 recepty na skvelé dezerty

  • 52
  • 8
  • 10.11.2019
RECEPT: Pudingové slimáky s brusnicami – potešia každého maškrtníka!
Dezerty

RECEPT: Pudingové slimáky s brusnicami – potešia každého maškrtníka!

  • 48
  • 10
  • 20.09.2019
Najlepšie polievky pre deti: 3 TOP recepty, ktoré treba vyskúšať
Polievky

Najlepšie polievky pre deti: 3 TOP recepty, ktoré treba vyskúšať

  • 61
  • 3
  • 13.11.2019
TOPlist