Najväčšie klamstvá kozmetického priemyslu – 9 mylných predstáv o kozmetických produktoch

Najväčšie klamstvá kozmetického priemyslu – 9 mylných predstáv o kozmetických produktoch

Kozmetický priemysel je obrovským sektorom, ktorý ročne generuje miliardové zisky. Ako v mnohých iných odvetviach, aj tu sa stretávame s marketingovými trikmi a prehnanými tvrdeniami, ktoré nemusia byť vždy úplne pravdivé.

V kozmetickom priemysle, rovnako ako vo veľa iných oblastiach, platí, že ak niečo znie príliš dobre, aby to bola pravda, môže sa stať, že to tak celkom pravda ani nie je. Dôležitou obranou proti klamlivým marketingovým tvrdeniam je byť informovaným a kriticky mysliacim spotrebiteľom.

Skúmať zložky produktov, čítať recenzie a diskutovať s odborníkmi môže pomôcť rozpoznať, ktoré tvrdenia sú pravdivé a ktoré nie. Pozrime sa na niektoré z najbežnejšie klamstvá a tajomstvá kozmetického priemyslu. Ktorým z tých 9 tvrdení ste doposiaľ verili?

1. Tvrdenia o produkte sú vždy pravdivé

Tento produkt má biologicky rozložiteľné obaly, je bez parabénov, je ekologický alebo prírodný, nie je testovaný na zvieratách, je klinicky testovaný, je nekomedogénny alebo hypoalergénny. Áno, tvrdenia výrobcov o produkte alebo informácie, ktoré sú poskytované spotrebiteľom prostredníctvom reklamy, môžu byť naozaj rôznorodé. 

Avšak, benefity, ktoré sú o produkte, takpovediac, pretláčané s cieľom získať zákazníka, nemusia byť vždy 100 % pravdivé, prípade môžu byť trošku skreslené alebo nepresné. V prípade kozmetických produktov v rámci EÚ by mala každá spoločnosť predávajúca kozmetiku byť schopná preukázať a potvrdiť tvrdenia o účinkoch svojich produktov. Pri produktoch z krajín mimo EÚ už to také ružové nemusí byť.

Dôležité je, aby sme tvrdeniam o produktoch bezpodmienečne neverili a trošku si ich podľa možností preverili. Ak napríklad produkt o sebe tvrdí, že nie je testovaný na zvieratách, musí mať k tomu konkrétny certifikát. Často sa tiež môžeme stretnúť s tvrdením, že nejaká kozmetika je prírodná, pritom v skutočnosti obsahuje len minimálne percento takýchto zložiek. 

Odporúčame: ​Nádherný nechtový dizajn – tu je dôkaz, že aj krátke nechty môžu byť krásne upravené a elegantné!

2. Produkt prinesie okamžité výsledky

Všetci chceme rýchle riešenia. Avšak, v kozmetike trpezlivosť ruže prináša. Nech už hovoríme o pleťovej, telovej alebo vlasovej kozmetike, platí, že účinky produktov sa spravidla dostavujú za určitý čas. Tvrdenie o okamžitých výsledkom je neraz nepresné.

Napríklad pri pleťovej kozmetike sa odporúča produkty používať aspoň 4 až 6 týždňov, aby sme objektívne zhodnotili, aké sú výsledky používania a skutočné účinky kozmetických prípravkov. Starnutie pleti je postupný a pomalý proces a známky starnutia sa rozvíjajú dlhú dobu. Preto nemožno očakávať, že prípravky proti starnutiu nás ich zbavia po dvoch aplikáciách.

To platí aj spravidla pre rôzne anti-agingové ošetrenia či omladzujúce kúry. Pri starostlivosť o vlasy sa dokonca odporúča čakať na výsledky ešte dlhšie. Používate nejaký prípravok proti padaniu vlasov? Reálne výsledky môžu prísť pokojne až za 3 mesiace.

3. Vítané zložky v kozmetike, no nedostatočné koncentrácie

Výrobcovia často dávajú do popredia niektoré zložky v konkrétnom produkte, ktoré majú blahodarný účinok, či už na pleť alebo vlasy. Avšak, treba sa pozrieť na vec aj z druhej strany, pretože zase môže ísť o tak trochu zavádzajúce tvrdenie kozmetického priemyslu.

Nezáleží totiž len na tom, že zloženie kozmetiky obsahuje konkrétnu účinnú látku alebo nejakú prospešnú zložku, ale dôležitá je aj informácia týkajúca sa koncentrácie tejto látky.

Aby zložka priniesla reálny efekt, musí byť v produkte prítomná v dostatočnom množstve. To znamená – dôveruj, ale preveruj. Ak sa vám páči, že daný produkt obsahuje vami hľadanú zložku (napr. retinol), skontrolujte si, či náhodou nie je v produkte iba v stopovom množstve.

4. Čo je nové, to je lepšie

Kozmetický priemysel neustále prináša nové kozmetické trendy a inovácie. Platí však, že novšie je vždy lepšie? Rozhodne nie! Napríklad mnohé kozmetické zložky obstáli v skúške časom, sú overené, veľmi účinné a len tak ľahko z produktov nevymiznú kvôli nejakým novým náhradníkom.

Samozrejme, to neznamená, že by sme nemali skúšať nejaké zaujímavé nové kozmetické produkty, ktoré môžu naozaj fungovať lepšie ako tie prechádzajúce. No na druhú stranu by sme sa nemali nechať ľahko nalákať na rôzne sezónne trendy len kvôli tomu, že sú nové. 

Odporúčame: ​Dlhý čierny kabát - trend, ktorý by nemal chýbať ani v tvojom šatníku

5. Obaly odrážajú realitu produktu

V súvislosti s kozmetickým priemyslom si treba dávať pozor aj na obaly produktov, ktoré môžu byť niekedy zavádzajúce. Napríklad niektoré značky vsadia na to, že svoje produkty uskladnia napríklad v sklených priehľadných fľaštičkách s jemným dizajnom, ktoré môžu pôsobiť ako skúmavky, resp. laboratórne sklo, čo pridáva produktom na vierohodnosti.

Ak sa k tomu pridajú ešte vedecky znejúce termíny, celkovo to začne na zákazníka pôsobiť tak, že ide o kvalitné produkty založené na vedeckom základe a sú preto aj efektívnejšie. Alebo sa napríklad stáva, že sú obaly skrášlené prírodnými motívmi, rastlinami, kvetmi, zemitými tónmi, čo má zase vytvárať dojem, že ide o prírodnú kozmetiku. A to nemusí byť vždy pravda. Ak chcete kvalitnú prírodnú kozmetiku, vsaďte na certifikované prírodné kozmetické značky.

Ďalším príkladom sú označenia ako nový, novinka alebo nový produkt na obale. To, že obal nesie takéto označenie, nemusí vždy znamenať, že ide skutočne o novinku. Niekedy ide len o redizajn balenia alebo malé pozmenenie zloženia produktu. Produkt je za nový označený s cieľom zaujať zákazníka.

6. Lacnejšie produkty sú podradné alebo nekvalitné

Platí, že vyššia cena nemusí automaticky znamenať aj dobrú kvalitu a nižšia cena sa vždy nerovná niečomu nekvalitnému. A to platí prakticky úplne všade, nielen v kozmetickom priemysle. Ak si budeme kozmetické produkty vyberať len podľa ceny, nemusí sa to vyplatiť. Môže sa stať, že dáme za produkt nemalé peniaze a ten ani zďaleka nenaplní naše očakávania. Naopak sa môže veľmi osvedčiť produkt, ktorý mal omnoho nižšiu cenu.

Kvalita produktu skrátka nemusí vždy korelovať s cenou. Neraz sa za vyššou cenou produktu môže ukrývať to, že produkt pochádza zo sortimentu uznávanej alebo prestížnej značky, teda vyššiu cenu robí známe meno, nie lepšia kvalita. Na lacnejšie kozmetické produkty sa skrátka netreba pozerať ako na niečo podradné, ak majú dobré zloženie a dobre fungujú, cena nie je dôležitá.

7. Rozdielne produkty podľa pohlavia

V praxi bežne kozmetický priemysel rozlišuje viaceré produkty na ženské a mužské. Rozdiely sa môžu týkať napríklad vôní produktov, tie ženské sú skôr ovocné a kvetinové, mužské zase drevnaté. Pri parfumoch dáva delenie produktov podľa pohlavia aj celkom zmysel, to nemožno poprieť. Hoci dnes sú bežne dostupné aj unisex vône. Ako je to ale v prípade delenia iných produktov na starostlivosť o tvár, telo a vlasy podľa pohlavia?

Mohlo by sa zdať, že rozdiel v pohlaví automaticky znamená aj rozdiel napríklad v stave pokožky. Mužská pleť býva hrubšia a mastnejšia a ženská zase suchšia a citlivejšia. Avšak, rozhodne to tak neplatí vždy. Voliť produkty na starostlivosť o telo len na základe toho, či sú určené pre ženy alebo mužov, opäť nemusí byť tou najsprávnejšou voľbou.

Vždy je potrebné zhodnotiť najmä aktuálny stav pleti, pokožky, vlasov. Zväčšené póry môžu trápiť mužov i ženy. Hydratácia pleti či hĺbkové čistenie sú potrebné aj u žien, aj u mužov. Citlivá môže byť nielen ženská, ale aj mužská pleť. Prispôsobte výber produktov vašim skutočným potrebám, nie len pohlaviu, ako sa nám to snaží nanútiť kozmetický priemysel. 

Odporúčame: ​Pamela Anderson dala zbohom líčidlám. Prezradila dôvod, prečo sa posledné obdobie cíti lepšie bez make-upu

8. Môžete vyzerať ako celebrita, ktorá produkt propaguje

Obrovské množstvo kozmetických produktov, či hovoríme o prípravkoch na starostlivosť o pleť alebo telo, vlasovej kozmetike, dekoratívnej kozmetike alebo farbách na vlasy či parfumoch, je propagované v reklamách v televízii, magazínoch alebo na internete prostredníctvom známych osobností, celebrít a v dnešnej dobe aj takzvaných influencerov.

Výrobcovia často vsadia na bombastickú reklamu s obľúbenou celebritou, vďaka ktorej sa bude produkt lepšie predávať. Nuž, niet sa čomu čudovať, nové beauty trendy sa dokážu pomocou slávnych osobností šíriť naozaj rýchlo a veľmi účinne.

Avšak, takýmto spôsobom sa nám neraz podsúva myšlienka, že vďaka konkrétnemu produktu môžem vyzerať ako daná celebrita – môžem mať tak krásne blond vlasy vďaka farbe na vlasy, ktorú propaguje, alebo môžem mať očné okolie bez vrások vďaka očnému krému, na ktorý daná osobnosť robí reklamu.

Treba vždy myslieť na to, že takto to rozhodne nefunguje a je viacero dôvodov, prečo to tak je. V prvom rade platí, že za vzhľadom celebrity, ktorý vidíme, stojí obvykle tím profesionálov. Druhá vec je, že daný kozmetický produkt môže na nás fungovať inak ako na niekoho druhého. A do tretice je vysoká pravdepodobnosť, že konkrétna celebrita produkt, ktorý propaguje, ani nikdy nepoužívala.

9. Reálne fotografie pred a po

A ešte sa pozrime na jednu malú čerešničku na záver. Bežne sa stretávame s tým, že rôzne kozmetické značky v rámci reklamy poskytujú aj porovnávacie fotografie pred a po používaní ich produktu, či už ide o krém proti vráskam, emulziu na strie, tonikum proti vypadávaniu vlasov alebo posilňujúce sérum na nechty. Orientovať sa pri výbere produktu výhradne touto informáciou poskytnutou výrobcom nie je práve ideálne.

Pravdou totiž je, že mnohé z takýchto porovnávacích fotografií sú upravené, či už pomocou grafických programov alebo špeciálnym osvetlením a podobne. Neraz sa dokonca stáva, že obe fotografie sú odfotené v rovnaký čas a druhá je následne upravená dodatočne. Preto sa nenechajte pri výbere produktov zlákať práve výsledkami, ktoré vidieť na fotografii po použití konkrétneho produktu. 


  • Pred komentovaním musíte byť prihlásený!

  • Nie ste ešte zaregistrovaný?

Pre zapojenie sa do diskusie alebo súťaže je potrebné mať u nás na webe registráciu a byť prihlásený. Pokiaľ registráciu nemáte, vytvoríte si ju - TU.
A následne sa stačí prihlásiť a odpovedať na súťažnú otázku.

0 komentárov

Návrat hore
Autor článku

Čo čítajú ostatní